Vad är en duktig testare?

Blogginlägg   •   Aug 23, 2017 08:00 CEST

”Test handlar om en fin balans mellan detalj och helhet”

Det finns många kompetenta testare men vad innebär det egentligen att vara en duktig testare? Handlar det enbart om att ha goda kunskaper i hur man ska testa en mjukvara, eller finns det fler aspekter?

Jag sökte upp en av våra konsulter, Maria Kedemo, för att försöka få lite klarhet i detta och förhoppningsvis svaret på min fråga - Vad är en duktig testare?

Maria har en mångårig erfarenhet som både testare, testlead, utbildare och olika managementuppdrag och har själv varit med och rekryterat testare. Vem är bättre lämpad än Maria att svara på min fråga?

”Det första jag kommer att tänka på är att man bör vara en person med ett öppet sinne. En genuint nyfiken person med en stark observationsförmåga”, säger Maria.

”Egentligen gillar jag inte ordet metodisk, det tenderar till att bli lite fyrkantigt, men du behöver kunna vara metodisk när det krävs. Exempelvis vid felsökningsmomentet. När du väl sen testar så är det en kombination av både lateralt och logiskt tänkande.”

Vidare förklarar Maria för mig att arbetet i grund och botten handlar om människor och poängterar vikten av att vara en god kommunikatör och lagspelare. Man behöver också förstå de psykologiska aspekterna. Testaren förmedlar ständigt information och detta kräver att man kan förmedla samma information till olika typer av människor i ett projekt, men också att du kan sätta dig in i och förstå användare och kunder.

”Det är bra om du är teknisk, men bara till en viss del. Du behöver inte kunna programmera, däremot förstå mjukvaruutveckling, besitta ett systemtänk. Många missar just det sistnämnda.”

Maria minns en elev hon undervisat i ett tidigare uppdrag.

”Personen i fråga var jätteduktig, vetgirig, ville hela tiden läsa, lära sig mer. Han fördjupade sig ständigt i nya metoder och tekniker. Nackdelen blev då istället att han tenderade till att gräva ner sig för mycket. Test för mig handlar om en fin balans mellan detalj och helhet”.

Är du nyfiken på test så tveka inte att höra av dig till mig på mejl via sebastian.thune@houseoftest.se eller telefon +46 73 508 15 66

Kommentarer (0)