Seger för House of Lola i årets Gaselltävling

Snabbast växande företag i Uppsala län

De vinnande företagen i Dagens Industris Gaselltävling 2013 är korade. Happydress AB med varumärket House of Lola är årets vinnare i Uppsala län och därmed ett av Sveriges snabbast växande företag. Företaget har idag 16 anställda och omsättningen har de tre senaste åren vuxit med
2 311 procent, till 23,2 miljoner kronor (omsättningen i juni 2013 är 37,3 miljoner kronor). Happydress AB/House of Lola säljer egendesignade kläder varav 85 procent av försäljningen är vuxenplagg och resterande barnplagg. Företaget är just nu det svenska modeföretag med både tillverkning och försäljning som har starkast tillväxt.

Ända sedan Lottis Sparrman och Anna Eklund grundade modeföretaget Happydress AB/House of Lola år 2008 var målet tydligt - att bli ett utnämnt Gasellföretag.

- Att vi nu står här med det prestigefulla Gasellpriset känns underbart. Målet från start har varit att uppnå kriterierna för att utnämnas som Gasellföretag. Att vi dessutom vann i Uppsala Län var en riktig bonus. Det har varit många sömnlösa nätter för att komma hit och det har varit värt allt. Vi är oerhört tacksamma att vi har våra trogna kunder och kära anställda som har varit med och gjort detta möjligt, säger Lottis Sparrman.

House of Lolas främsta målgrupp är kvinnor mellan 25 – 65 år som vill ha bekväma kvalitetskläder att känna sig fina i både till vardag och fest. House of Lola har kontor i Uppsala, lager i Enköping och har 16 anställda varav samtliga är kvinnor. Kläderna säljs via hemförsäljning av 125 säljare ute i landet samt via företagets egna webbshop.

- Både jag och Lottis är uppväxta i entreprenörsfamiljer. Vi drivs av att föra ett hälsosamt företag med massor av kärlek och ett jädra anamma framåt. Med Gasellpriset i hand ser vi över nästa krön. För oss är det viktigt att förvalta det företag och varumärke som vi har byggt upp. Vi vill ta hand om de kunder vi har och samtidigt vrida klockan framåt både designmässigt och företagsutvecklings-mässigt för att framöver expandera till flera marknader och presentera House of Lola i flera länder, säger Anna Eklund.

Trots att modebranschen backar fortsätter Happydress AB/House of Lola att se en ökad omsättning. Företagets grundare tror att helhetskontrollen är en starkt bidragande orsak till framgången. De ansvarar för allt som rör varumärket och hur affärerna drivs. Från design, mönster, tyg- och mönsterval till inköp och tillverkning. De anställer samtliga säljare och bestämmer exempelvis helt själva om och när de ska ha sin rea.

Om DI Gasell
Affärstidningen Dagens industris Gasellundersökning är Sveriges största tävling i tillväxt och som genomförs i år för fjortonde året i rad. Syftet med Gaselltävlingen är att inspirera landets entreprenörer samt stimulera Sveriges tillväxt. Vid Gasell-fester runt om i landet delas diplom och Gasellstatyetter ut till de företag som har vuxit snabbast i vart och ett av de 21 svenska länen. Läs mer om DI Gasell här.

Kriterier
För att utses till Gasell behöver företaget uppfylla kriterier som baseras på de fyra sista årsredovisningarna. En Gasell har en omsättning som överstiger 10 Mkr, har minst 10 anställda, har fördubblat sin omsättning om man jämför det första och det senaste räkenskapsåret. Gasellen har ökat sin omsättning varje år de senaste tre åren och har ett samlat rörelseresultat för de fyra räkenskapsåren som är positivt. I allt väsentligt vuxit organiskt, då ej genom förvärv eller fusioner samt ha sunda finanser.

För mer information eller bilder, vg kontakta:
Magdalena Höglund, Presskontakt,  tel: 0733 338840 eller magdalena@highlandpr.se

FOTOGRAF: Jenny Drakenlind