Fredrik Carling och Anna Katarina Skogh från Hövding som cykelpiloter med Ingegerd och Britta från äldreboendet Danska vägen samt Åke från Fosieborg.

​Hövdingmedarbetare blir cykelpiloter

Alla anställda på Malmöföretaget Hövding ska, en gång i varje cykelvänlig månad fram till nästa sommar, turas om att vara cykelpiloter i det ideella projektet Cykling utan ålder.

Cykling utan ålder är ett ideellt projekt i samarbete med några av Malmös äldreboenden, som ser till att äldre får möjlighet att komma ut på cykelturer utan att behöva trampa själva. Idén kommer från början från Danmark och de äldre passagerarna sitter bekvämt i speciellt anpassade lastcyklar.

Fredrik Carling, vd för Hövding, och ett par av medarbetarna premiärcyklade med två cyklar från olika äldreboenden i Malmö. Turen gick till Pildammarna och avslutades med en fika vid Margaretapaviljongen.

- Det är fantastiskt att få vara med om att göra vardagen lite roligare för de äldre, att få dem att uppleva friheten med cykling och rätten att få känna vind i håret oavsett ålder. Jag hoppas att fler företag kommer att engagerar sig i cykling och bli ”cykelpiloter”. Detta sätt att använda cyklar är ytterligare ett bevis på cykelns förträfflighet i städer, säger Hövdings vd Fredrik Carling.

Alla som vill kan bli piloter. Tack vare cykelns elmotor klarar alla av att cykla med både en och två passagerare. Det enda som behövs är ett gott humör, att man gillar att träffa människor och tycker om frisk luft. Det passar in på Hövdings medarbetare.

- Vi ser fram emot det här allihop, säger Anna Katarina Skogh, marknadschef på Hövding och en av Hövdings blivande cykelpiloter.

- Det ska bli så roligt. Tänk att få passagerarna att känna sig delaktiga i samhället. Ta dem till en gammal arbetsplats, till huset de en gång bodde i eller till en förlovningsplats. Om det blir populärt både hos oss och de äldre kan det bli en återkommande satsning, säger Anna Katarina Skogh.

För närvarande är sex äldreboende anslutna till projektet Cykling utan ålder i Malmö och fyra i Uppsala.

För ytterligare information kontakta Fredrik Carling på 040 - 23 68 68

Kontakt Cykling utan ålder: malmo@cyklingutanalder.se

www.cyklingutanalder.se

<!--EndFragment-->