Ny varumärkesstrategi ska hjälpa Hövding rädda fler liv

Ny varumärkesstrategi ska hjälpa Hövding rädda fler liv

Precis i tid för cykelsäsongen rullar Hövding ut sin nya grafiska identitet. Ökad global försäljning har gjort att Hövding sett behov att säkerställa ett starkt varumärkesarbete på både lokal och global nivå.Arbetet har skett tillsammans med den strategiska designbyrån Neumeister. Resultatet är en bredare kommunikation för att rädda så många cyklister som möjligt.

Försäljningssiffrorna för Hövding pekar starkt uppåt. Senaste kvartalet tredubblades försäljningen jämfört med föregående år. Nu i mars har ramavtal skrivits med de stora kedjorna Team Sportia och Intersport där försäljning inletts i deras butiker i Sverige.

- Vi ska rädda liv! säger Anna Katarina Skogh, marknadschef på Hövding, och fortsätter: Hövding introducerades som en osynlig cykelhjälm tilltänkt en smal skara användare med mode i fokus. Men Hövding visade sig vara det i särklass bästa skyddet för cyklister. Sådana resultat ska inte förbehållas några få. Vi vill att alla vardagshjältar som cyklar till och från jobbet, som tar cykeln för att handla eller för att hämta och lämna på dagis och skola ska erbjudas det bästa skyddet.

- Vi har tagit ett nytt helhetsgrepp om kommunikationen. En banbrytande innovation som Hövding, kräver tydlig kommunikation för att förstå fördelarna med airbagen. De historiska sanningarna behövde revideras för att skapa ett tydligt och varaktigt varumärke, säger Anna Katarina Skogh.

Varumärkesarbetet har gjorts i samarbete med den designbyrån Neumeister. Ambitionen har varit att tydliggöra Hövding och få en mer påtaglig koppling till den produktinnovation som airbagen för cyklister är. Grafiska element har tagits fram som signalerar och förklarar teknologin bakom Hövding och vad produkten innebär och vilka fördelar den ger användaren. Det kommer att vara ett genomgående tema i Hövdings framtida marknadskommunikation.

- Vi vill att kommunikationen om Hövding ska gå från att handla om en snygg men exkluderande accessoar till att handla om en inkluderande innovation för effektiv säkerhet i trafiken. Det ska bli tydligt vilka produktfördelar airbagen har jämfört med traditionell cykelhjälm. Med hjälp av den nya strategin och identiteten ska Hövding ta tydligt ägarskap för produktinnovation och framtiden inom säkerhet för cykling i urbana miljöer. En miljö där cyklister dagligen utsätts för risker, säger Peter Neumeister, Managing Creative Director på Neumeister.

När det gäller säkerhet så visar Hövding på en skyddsförmåga som vida överträffar andra hjälmar. I försäkringsbolaget Folksams senaste test av cykelhjälmar (2015) fick Hövding toppresultat bland de 18 hjälmar som testades.

Hövding säljs idag i drygt 100 butiker i Sverige och ytterligare ca 400 runt om i världen. Via nya samarbeten med Team Sportia och Intersport når företaget även ut till kunder i gallerior och på klassiska affärsstråk där de traditionella cykelbutikerna inte finns. Internationellt säljs Hövding ibland annat i Danmark, Tyskland, England, Frankrike och Japan.

För vidare information kontakta:

Anna Katarina Skogh, Marknadschef på Hövding

Peter Neumeister, Managing Creative Director på Neumeister

Hövding är en diskret krage som cyklisten bär runt sin hals. Kragen innehåller en hopvikt airbag som löser ut på 0.1 sekunder när den är involverad i en olycka och i ett stort cykelhjälmstest utfört av Folksam visades att Hövding har 3 gånger bättre stötupptagningsförmåga än alla traditionella cykelhjälmar. Hövdings airbaghjälm för cyklister har de senaste tre åren börjat lanseras internationellt och finns idag på 15 marknader i Europa samt i Japan. Hövding säljs i över 400 butiker och på hovding.com. Enbart i Sverige finns Hövding i drygt 100 butiker. Företaget har ca 20 anställda i Malmö. Hövding noterades på Nasdaq First North den 16 juni. www.hovding.se