HSB Malmö söker pantambassadörer till Julmusthjälpen

HSB Malmö söker personer som vill hjälpa till att sprida lite extra glädje i jul. På uppdrag av Kooperation Utan Gränser och HSB ska ”Pantambassadören” engagera sina grannar att samla in pant från årets julmustflaskor, till förmån för människor i världens fattigaste länder.

– Jag hoppas på stort engagemang från våra medlemmar. Varje jul dricker vi svenskar julmust med ett pantvärde om uppåt 100 miljoner kronor. Bara en bråkdel av det kan ge ett bättre liv för tusentals människor i fattiga delar av världen, säger Mia Gustafson på HSB Malmö.

Idén kom först från HSB-medlemmen Britt i Härnösand. Hon tröttnade på att hennes grannar slängde flaskor och burkar i den vanliga återvinningen och bad fastighetsskötaren att sätta upp en behållare för pantflaskor. Nu tar hon panten till Coop och trycker på Biståndsknappen. På bara några månader har hon samlat in 1 700 kronor.

Under namnet Julmusthjälpen tar nu HSB och Kooperation Utan Gränser idén vidare till våra 500 000 medlemmar över hela landet. Personer som vill hjälpa till lite extra uppmanas att bli ”pantambassadör”. De ansvarar för att samla in pant från grannarna under årets julmustsäsong. Pantambassadören som samlar in mest pant per boende får besöka ett av Kooperation Utan Gränsers biståndsprojekt.

Så blir man Pantambassadör:
Anmälan sker på HSBs hemsida www.hsb.se senast 20 december. Det går också bra att ringa in sin anmälan till 08-120 371 00.

Uppdraget går ut på att sätta upp en behållare i en HSB-förening där grannarnas pant kan samlas, flaskor och burkar som ofta slängs i den vanliga återvinningen. Pantambassadören tar sedan panten till närmsta Coopbutik, och trycker på Biståndsknappen senast 31 januari. Kvittot redovisas till Kooperation Utan Gränser.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Patrick Lion, kommunikatör HSB Malmö Tel: 010-442 30 72 Mejl: patrick.lion@malmo.hsb.se
Marcus Lundstedt, pressekreterare Kooperation Utan Gränser
Tel: 070 107 43 17, Mejl: marcus.lundstedt@utangranser.se