Attraktiv fastighet i centrala Göteborg byter ägare.

Attraktiv fastighet i centrala Göteborg byter ägare.

HSB Göteborg säljer fastigheten Masthugget 11:13, beläget på Första Långgatan i Göteborg till gemensamhetsbolag ägt av Elof Hansson Fastigheter och Balder. Tillträde blir den 1 oktober 2014. Fastighetens totala yta är cirka 32 000 kvm och består till huvuddelen av lokalytor, men också 119 hyreslägenheter och parkeringsplatser.

I samband med affären har Elof Hansson Fastigheter sålt 50 procent av fastigheten Masthugget 28:9 vid Första Långgatan i Göteborg till HSB. Denna fastighet ska utvecklas i ett gemensamägt bolag för bostadsrättsproduktion och ingår i området Norra Masthugget/ Masthuggskajen som ska utvecklas till en dynamisk och hållbar blandstadsdel.

– Genom affärerna följer vi den strategin styrelsen satt upp att renodla verksamheten för att tillfredställa medlemmarnas behov av bostadsrätter i attraktiva lägen. Vi är väldigt nöjda med att fastigheten på Första Långgatan nu övertas av Balder och Elof Hansson Fastigheter som båda är välrenommerade aktörer i Göteborg, säger Lars Göran Andersson, VD på HSB Göteborg.

– Affärerna är ytterligare ett steg i vår strategi att satsa på Norra Masthuggsområdet i Göteborg där vi redan tidigare är stora fastighetsägare. Vi ser fram emot ett givande samarbete med Balder kring utvecklingen och förvaltningen av kvarteret Korvetten och med HSB kring utvecklingen av nya bostäder längs Första Långgatan. Norra Masthugget bedömer vi vara ett av de mest intressanta utvecklingsområdena i Göteborg den närmaste femårsperioden, säger Lennart Hedström VD, Elof Hansson Fastigheter AB

Har du ytterligare pressfrågor, kontakta:
Marcus Hansson Finanschef Balder AB Tele: 031-10 95 94 E-post: marcus.hansson@balder.se

Lennart Hedström VD, Elof Hansson Fastigheter AB Tele: 031-68 68 68 E-post: lennart.hedstrom@elofhansson.com

Lars Göran Andersson VD, HSB Göteborg Tele: 010-442 20 22 E-post: larsgoran.andersson@hsb.se

Elof Hansson Fastigheter i Göteborg äger och förvaltar kommersiella lokaler med attraktiva lägen i framförallt västra Sverige, men även i andra delar av landet och utomlands. Fastighetsbeståndet omfattar såväl kontorsfastigheter som industrifastigheter för många olika sorters verksamheter.

Fastighets AB Balder är ett börsnoterat fastighetsbolag som med lokal förankring skall möta olika kundgruppers behov av lokaler och bostäder. Balders fastighetsbestånd hade per 30 juni 2014 är 33,7 Mdkr. Balderaktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap.

HSBs uppdrag är att i samverkan med medlemmarna skapa vad vi kallar Det Goda
Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god
boendegemenskap. Eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som
demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från våra