@rubin415 är Tonys tagg där siffrorna står för första delen i postnumret från hans uppväxtort. Foto: Cecilia Lööf

Från jagad graffitimålare till hyllad konstnär i HSB brf Studio 2 i Örgryte Torp.

När han var fem år målade han trappuppgången hemma i Bergsjön till sin mammas och grannarnas förtret. Under ungdomen var han en jagad graffitimålare, idag en eftertraktad konstnär boende i Brooklyn, New York

- Visst är det en livsresa jag gjort, men samtidigt gör jag samma sak som jag gjorde som ung. Smyckar väggar med mitt konstnärliga uttryck. Drivet att måla har ju alltid funnits där och det är extra roligt att vara tillbaka i min hemstad och få skapa konst som många människor ska passera förbi och förhoppningsvis ge dem glädje i vardagen, säger Tony Rubin Sjöman.
Tony Rubin Sjöman befinner sig i en trappuppgång i Örgryte, Göteborg. Resan från det finska arbetarhemmet till en konstnärsvåning i New York och nu har varit krokig men samtidigt rak. Sprayburkarna är utbytta mot målarburkar och penslar och idag är han en städad familjefar som tjänar tusenlappar på sin konst. Här i HSB brf Studio 2 kommer de boende att kunna njuta av hans precisa konst varje dag när de går in och ut från sin entré. Tony målar totalt 15 målningar uppdelat på 4 olika hus, 10 trappväggar på bottenplan samt cykelrum. Dessa målningar är alla mellan 2 och 15 kvadratmeter stora. Ingen linjal eller passare finns med i verktygslådan. Endast pensel och färg. I graffitikretsar är just handens stabilitet, förmågan att måla så rakt och snabbt som möjligt som gör skillnad på en medioker sprayare och ett fullblodsproffs.

Det var Andreas Norrman, arkitekt på Malmström Edström Arkitekter som ritat HSB brf Studio 2, som tog in Tony Rubin Sjöman i projektet att ansvara för den konstnärliga utsmyckningen i husen. Just konstnärlig utsmyckning i HSBs bostadsrättsföreningar går tillbaka till grundaren arkitekten Sven Wallander som växte upp i ett konstnärligt hem och ansåg att skönhet tillhörde god funktion i samma utsträckning som varmvatten eller en bra spis. Ända sedan starten 1923 har HSB-hus över hela Sverige utsmyckats med mängder av konstverk.
-Vi ser det som ett klokt sätt att återinvestera vinsten i det område där vi verkar. En konstnärlig ambition som ger möjlighet att skapa en attraktivare miljö som i sin tur bidrar till att människor mår bra. Det kan handla om skulpturer och väggmålningar, om belysning men även interiört som lobbyn i Studio 1 i Örgryte Torp, säger Lena Josgård, chef Mark och projektutveckling på HSB Göteborg.