HSB satsar på unga i Biskopsgården.

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2017 07:57 CET

Nytt ledarskapsprogram för unga i Biskopsgården och andra utsatta stadsdelar ska skapa möjlighet till normförskjutning och goda värdegrunder. Här på besök på IFK Klubbhus i Göteborg under höstens pilotprojekt 2016.

HSB Göteborg investerar i unga ledare

Sikta skotten mot korgen, istället för på varandra. Med denna uppmaning hoppas Västra Hisingen Basket få till en attitydförändring hos unga i Biskopsgården. Genom en ny ledarskapsutbildning - döpt till HSBs Academy - hoppas man nu kunna bidra till ett tryggare Biskopsgården.
- Satsa på unga i samhället, och gör detta innan de gått med i gäng och blivit kriminella. För då är det försent, då är det polisens sak att ta över, säger Ali Tabrizi, grundare av Västra Hisingen Basket och själv uppvuxen i Biskopsgården.

Som ung var han en lovande basketspelare. Idag vet han vilken betydelse gemenskap och sammanhang har för vilken väg man sedan väljer att ta i livet.

- Basketen blev en tydlig väg ut. Andra ungdomar som inte hade idrotten satt inne, några blev också dödade. Genom att starta Västra Hisingen Basket ville jag ge tillbaka lite av det goda som jag fick ifrån sporten. Tillbaka till barnen i Biskopsgården, säger Ali Tabrizi.

Samtidigt vet han att det inte räcker med att enbart erbjuda en aktivitet för att få till en förändring. Det krävs mer än så.

- Det är ledarskapet och attityderna som är centralt för hur väl unga ska lyckas framöver. Det är dessa förebilder, de goda ambassadörerna, som kan påverka framtidens Biskopsgården att gå från ett område synonymt med gängkriminalitet till att stå för trygghet och gemenskap, säger Ali Tabrizi.

Tillsammans med HSB Göteborg har nu Västra Hisingen Basket utvecklat ett koncept för gott ledarskap, döpt till HSBs Academy. Det vänder sig till unga i utsatta områden, killar och tjejer med naturliga ledaregenskaper och som idag inte nödvändigtvis ser sig självas som ledare.

- Vi väljer noga. De utvalda behöver inte vara stjärnor i skolan, tvärtom. Viktigast är att de har visat signaler på goda ledaregenskaper och är informella ledare. De behöver inte heller vara speciellt sportintresserade. Basket är plattformen, ledarskapet är verktyget.

Konceptet HSBs Academy består av tre delar. Övergripande är själva ledarskapsprogrammet, därefter erbjudande om praktikplats och sommarjobb för unga hos HSB Göteborg. Samtidigt satsar HSBs Academy också på att skapa en meningsfull fritid för tjejer och killar mellan 8 och 15 år som bor i Biskopsgården.

- Basket är grymt eftersom både tjejer och killar gillar att spela. Idag har vi 50/50 aktiva unga i föreningen. Tack vare att HSB Göteborg nu går in och satsar så har vi råd att göra det lilla extra som barnen så starkt behöver här. Nu kan de gå till träningen direkt efter skolan, få ett mellanmål och även få läxhjälp om de vill. Plugget är superviktigt för att barnen ska lyckas i framtiden. Detta vill vi uppmuntra och stötta, säger Ali Tabrizi.

På HSB Göteborg är satsningen på de unga i Biskopsgården ett viktigt steg i hållbarhetsarbetet.

- HSB har funnits i snart 100 år. Ska vi få lov att fortsätta bygga och förvalta i minst 100 år till krävs det mer av oss än det vi gör idag. Vi har som mål att spegla det verksamhetsområde vi befinner oss i. Just nu har vi 17% HSB medlemmar med utländsk bakgrund, i regionen är den siffran 23%. Vi måste engagera oss mer där HSBs framtida bosparare bor. För HSB är denna satsning en ödesfråga. Här hoppas vi nu få möjlighet att bygga nätverk, lära känna målgruppen samtidigt som vi får dra ett litet strå till stacken för att skapa ett tryggare boende, säger Lars Göran Andersson, VD på HSB Göteborg.

Samverkan för ökad trygghet
I höstas startade pilotprojektet med tio unga deltagare. Efter en intensiv höst diplomerades den första kullen och nu har ledningen för HSB Göteborg beslutat att investera i ytterligare två ledarskapsprogram samt läxhjälp för unga basketspelare i Västra Hisingen basket. HSBs Academy är ett tydligt koncept som är framtaget för att spridas, allt för att få fart på attitydförändringar och skapa möjlighet till goda värdegrunder.

- Vi på HSB uppmanar nu andra företag och organisationer att satsa på konceptet HSBs Academy. Ett tips är att ta sponsorpengarna som man ofta delar ut av gammal vana. De kan göra bättre nytta här. Det finns så många fler stadsdelar än Biskopsgården som HSBs Academy kan spridas till. Det kostar så lite och ger tusenfalt igen. Stoltheten hos medarbetarna att vi satsar på unga. Och långsiktigt är jag övertygad om att vi kommer att se en stor affärsnytta, så även för andra företag som engagerar sig, säger Lars Göran Andersson.

Först i Sverige! HSB Göteborg är verifierat i hållbart samhällsansvar.
HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag och verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Idag är det 67 000 medlemmar som alla äger HSB Göteborg tillsammans. I samverkan skapas Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boende gemenskap. Och eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från övriga och ger också medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.

Kommentarer (0)