HSB toppar Sustainable brand index för andra året i rad

HSB toppar Sustainable brand index för andra året i rad

HSB är det mest hållbara varumärket i kategorin bostäder enligt svenska folket. Det är andra året i rad som HSB är branschvinnare i Sustainable Brand Index, Europas största varumärkesstudie om hållbarhet.

– Otroligt kul och hedrande att vi vinner igen – det är ett kvitto på att vi är en viktig aktör i arbetet mot det hållbara samhället. För oss har arbetet med dessa frågor alltid varit ett strategiskt val som genomsyrar hela vår organisation, med högt satta målsättningar, säger Freja Bramsen, chef för hållbarhet och utveckling på HSB Göteborg.

Sustainable Brand Index korar Sveriges mest hållbara varumärken sedan 2011. I årets undersökning har 18 600 respondenter i åldrarna 16–70 år från hela Sverige intervjuats om hur hållbara välkända varumärken är.

Nyligen utsågs HSB till Sveriges Grönaste Varumärke i kategorin nyproducerade bostäder – även det för andra året i rad. HSBs hållbarhetsarbete bedrivs på många nivåer samtidigt för att minimera miljöpåverkan från både byggande och boende.

– Vi har högt ställda mål för att minska vår klimatpåverkan. De senaste tio åren har vi halverat våra utsläpp. Samtidigt tar vi fram framtidens hållbara boende i HSB Living Lab – ett levande labb där forskarna har möjlighet att utveckla sina idéer i en verklig boendemiljö. Tanken är att lösningarna sedan ska skalas upp och kunna användas i HSBs nyproduktion och hos bostadsrättsföreningar, säger Magnus Ulaner, miljöchef på HSB Riksförbund.

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag och verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Idag är det 70 000 medlemmar som alla äger HSB Göteborg tillsammans. I samverkan skapas Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boende gemenskap. Och eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från övriga och ger också medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.