Strålande vårdag välkomnar brf Umbra.

Strålande vårdag välkomnar brf Umbra.

Ibland blir det precis sådär bra som man önskar sig. Just den känslan infann sig idag när det första spadtaget togs för HSBs andra projekt i Kvillebäcken, brf Umbra. Med ett fint och soligt läge mellan bäck och natur ska nu 68 lägenheter byggas.
- Det är härligt att få stå här och fira det första spadtaget med alla er som köpt lägenhet här. Grattis och lycka till. Ni har fått ett av de allra bästa lägena i Kvillebäcken, säger Lars Göran Andersson, vd för HSB Göteborg.

Under glada tillrop och fanfar grävdes sedan en skatt fram i den stora sandhögen. Här fick Jahja Zeqiraj , andra vice ordförande i fastighetsnämnden (S), upp bubbel och glas och kunde sedan utbringa en skål tillsammans med sina medgrävare Lena Carlberg, ordförande i styrelsen för HSB Göteborg och Liselott Bergkvist, regionchef PEAB Storgöteborg.

- Dessa hus blir ett välkommet tillskott på Hisingen. En plats som jag själv för övrigt vurmar extra för eftersom det var här jag växte upp och just här som jag ofta var på loppmarknad med mina föräldrar. Att få se husen växa fram är en härlig syn för Göteborg, för Hisingen och för HSB, säger Jahja Zeqiraj.

Grönt cityliv
Hela Kvillebäcken får tydlig miljöprofil, en gemytlig saluhall finns nu i området och kommunikationerna in till city är snabba, enkla och täta. Med spårvagn tar det bara 6 minuter in till Brunnsparken.

Fågelsång året om
Brf Umbra består av två hus, ett högre på tio våningar och ett lägre på fem våningar. Det högre huset kommer att bli kvarterets högsta med tio våningar. Härifrån får man en fin utsikt. Brf Umbra har skapats utifrån tankar kring konstnärskap. Tillsammans med arkitektbyrån Kjellgren Kaminsky har gedigna material inspirerade från centrala stans vackra stenhus till fasaden valts som ska skapa karaktär och åldras vackert. På fasaden ska sedan konstnärlig utsmyckning i form av fåglar adderas som ska ge byggnaderna en egen och modern identitet och bidrar till att göra husen till kvarterets konstverk. Arkitekterna på Kjellgren Kaminsky Architecture har hämtat inspiration till husens fasader från innerstadens stenhus. Till detta har vi adderat konstnärlig utsmyckning som verkligen ger byggnaderna en egen och modern identitet.

Läs mer om HSB brf Umbra här!

Vill du veta mer, kontakta
Karina Pollak, säljare HSB Göteborg
Tele: 010-442 20 37