HSB och Riksbyggen vill ha höjd fastighetsavgift i stället för höjd reavinstskatt

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2007 08:30 CEST

Organisationerna anser det är bra att den att den löpande boendebeskattningen minskar, men att de föreslagna beloppen på 4. 500 kr för småhus respektive 900 kr per lägenhet i flerbostadshus kan ökas något i stället för att reavinstskatten höjs. Dessutom bör avgiften differentieras med hänsyn till fastighetens värde och var den ligger.

- Förslagets utformning innebär att ett stort antal bostadsrättsföreningar inte får någon som helst sänkning av den löpande beskattningen, samtidigt som bostadsrättsföreningar i mycket attraktiva lägen i storstadsområdena får en mycket stor sänkning av sin löpande beskattning. Det är en situation som upplevs mycket orättvis, säger Jan Hellman som är bostadspolitisk expert på HSB Riksförbund.

I likhet med en lång rad andra remissinstanser tar HSB och Riksbyggen avstånd från förslaget om höjd reavinstskatt.

- En höjning av reavinstskatten innebär att det blir inlåsningseffekter som medför försämrad rörlighet på bostads- och arbetsmarknaden, säger Mårten Lilja, utredningschef på Riksbyggen.

Kontakt och kommentarer: Jan Hellman, HSB Riksförbund, 070 546 30 11 eller Mårten Lilja, Riksbyggen, 070 235 00 95