Anders Lago, förbundsordförande HSB

Strålande nyheter när skatt på solel slopas

Idag meddelande regeringen att skatten på solel slopas. Skatten ska sänkas från nuvarande 29 öre/kwh till 0,5 öre/kWh och regerings avsikt är att förändringen ska börja gälla den 1 juli 2017. Regeringens nya förslag betyder att den producent som har flera mindre anläggningar, som tillsammans uppgår till 255 kW eller mer, får kraftigt sänkt skatt och på sikt helt kan slippa skatt. Regeringen ska även söka godkännande från EU-kommissionen att flytta effektgränsen på solelanläggningar från juridisk person till att istället gälla per anläggning. Det skapar nya förutsättningar för utbyggnaden av solel.

– Det är strålande nyheter att regeringen slopar skatten på solel. Nu kan äntligen utbyggnaden av solel ta fart ordentligt. HSB har tillsammans med Solelkommissionen en längre tid påtalat bristerna med dagens regelverk. Det är mycket glädjande att regeringen har lyssnat på kritiken, säger Anders Lago, förbundsordförande HSB.

Dagens skatteregler för solel infördes i somras och har varit hårt kritiserade sedan dess. Framför allt har många menat att det drabbat större flerbostadshus, skolor och sjukhus som vill satsa på solel. Det beror på att en juridisk person som har flera fastigheter och en installerad effekt fått betala energiskatt för den el som de använder och producerar. Nu ska regeringen söka tillstånd hos EU-kommissionen för att ändra de reglerna.

– Det är utmärkt att regeringen ändrar gränsen så att även större bostadsrättsföreningar kan satsa på solel utan att straffas med extra skatt. Vårt mål har hela varit att om vi tillsammans använder en fjärdedel av de befintliga taken i Sverige kommer vi kunna ha tio procent av Sveriges elproduktion år 2030 från solel. Dagens besked från regeringen ökar möjligheterna att nå målet avsevärt.

Kategorier

• ca 585 000 medlemmar