Säker IoT-uppkoppling

Blogginlägg   •   Jan 22, 2018 13:01 CET

Vi har sett en fortsatt ökning av Sakernas Internet det senaste året och en av de saker som fått mest uppmärksamhet under senare tid är säkerheten, eller snarare bristen på den. Redan 2016 fick vi lära oss ett par viktiga läxor, såsom när Mirai-viruset lyckats infektera hundratusentals IP-kameror, baby-monitorer och routrar i vanliga människors hem för att sedan utföra riktade överbelastningsattacker mot olika delar av Internet. Dessa typer av s k botnet har fortsatt att öka sedan dess och finns till och med att hyra för några hundralappar för den som är intresserad. Oftast är det inte själva enheten i sig eller dess data som är av intresse, utan dess beräkningskapacitet och uppkoppling mot Internet som eftersöks. Brister ligger ofta i att standardlösenord används och när t ex hushållsmaskinstillverkare ger sig in i branschen saknas både erfarenhet och budget för tillräcklig säkerhet.

Krasst kan man säga att säkerhet inte säljer, men å andra sidan kan risken att inte gjort tillräckligt bli väldigt dyr, speciellt när det gäller fysiska produkter som kan behövas återkallas. Dock finns det företag som utnyttjar detta och har skapat färdiga säkra lösningar för dem som vill ge sig in i IoT-branschen, något som vi nog kommer se mer av framöver.

I maj i år träder även GDPR i kraft och företag inom EU (och dem med europeiska kunder) kommer att tvingas att se över sin hantering av information; dels vad som sparas men också att data lagras på ett säkert sätt.

Utvecklingen av smarta städer fortsätter, men även om möjligheterna ökar så ökar också risken för sårbarhet när allting blir mer sammankopplat och uppkopplat. Vi har sett exempel i Kiev i Ukraina att delar av elnätet blev utslaget av illasinnad programvara. Men hur duktiga vi än är på säkerhet kommer det alltid att finnas möjligheter för attacker. Så en viktig del i utformningen av nya system är att planera hur skadorna kan minimeras om en attack sker.

I takt med att intresset av AI och dataanalys ökar kan man tänka sig att mellanhänder (t ex routrar, gateways) eller kringsystem blir smartare och analyserar trafik och data. Om en enhet ändrar sitt kommunikationsmönster kan detta upptäckas och då förhindras, kanske till och med automatiskt.

Vi ser fram emot att se vad 2018 bjuder på.