Huawei i forskningssamarbete med Aalborg Universitet: Investerar mer än sju miljoner danska kronor per år under de kommande fem åren

Trådlös kommunikation, antenndesign, energi- och datalagring är bara några av de områden som Huawei och forskare från Aalborgs Universitet (AAU) kommer att utforska tillsammans. Huawei kommer att investera mer än sju miljoner danska kronor per år under fem år i det strategiska partnerskapet. Utöver nya värdefulla kunskaper hoppas Huawei att samarbetet dessutom kommer att inspirera andra företag att bidra ännu mer till teknisk forskning i Danmark.

Hittills har 20 forskningsprojekt skapats i nära samarbete mellan teknikföretaget Huawei och Aalborgs Universitet. Kombinationen av Huaweis insikter om telekommunikation från marknader runt om i världen, och AAU:s forskare vid fakulteten för teknik och naturvetenskap samt den tekniska fakulteten för it och design är den perfekta utgångspunkten för att utveckla lösningar för mycket specifika tekniska utmaningar.

- Det är en vinn-vinn-situation. AAU är ett av de ledande universiteten inom teknik, och Huawei är ledande inom IKT (informations- och kommunikationsteknik). AAU har några otroligt begåvade forskare, och det finns förtroende och utrymme för oss att våga utmana varandra. Dessutom är jag mycket nöjd med att ett samarbete som vårt - mellan bransch och universitet - bidrar till att graden av nyutbildade kompetenser i allt högre grad matchar det som företagen behöver, förklarar Du Zhibin, ansvarig för Huawei Sweden R&D.

Huaweis forskningsenhet och AAU har haft ett nära samarbete sedan 2008 och den senaste utvidgningen av samarbetet säkerställer finansiering för forskning inom informations- och kommunikationsteknik under de kommande fem åren.

- Ett företag av vår storlek har ett ansvar att ständigt ifrågasätta tekniken som den ser ut idag. Vi får aldrig sluta utmana vårt sätt att arbeta, och AAU är en perfekt partner för att fortsätta utvecklingen, säger Du Zhibin, ansvarig för Huawei Sweden R&D, och fortsätter:

- Vi kommer redan från start att samarbeta om projekt som handlar om trådlös kommunikation, antenndesign, akustik, nya material och energi. Men vi är inte begränsade till just dessa områden. Vi är öppna för att samarbeta om allt som är meningsfullt för båda parter.

Samarbeten mellan Huaweis egna forskningsenheter och ledande universitet runt om i världen är avgörande för företagets telekommunikationsutveckling. Huawei samarbetar för närvarande med mer än 300 universitet världen över.