​Huawei lanserar MediaPad X2 på Mobile World Congress 2015

​Huawei lanserar MediaPad X2 på Mobile World Congress 2015

- Marknadens första LTE-phablet med ultra-octacore-chip och möjlighet för dubbla simkort.

Stockholm/Barcelona, 2 Mars 2014: Vid Mobile World Congress-mässan i Barcelona, presenterade Huawei den nya MediaPad X2. Mediapad X2 är en ”phablet” med en laminerad 7 tums-tums HD IPS-skärm, endast 7,28 mm tunn och utrustad med ”octa-core”-chip. Det gör Mediapad X2 till marknadens första 4G-phablet med ultra-”octa-core”-chip, 64-bit processor och möjlighet till dubbla sim-kort.

– Efter framgången med Huawei MediaPad X1, har vi fortsatt med den stora skärmen för MediaPad X2 och satsar vidare på att skapa ännu bättre produkter med ny teknik och innovation. Den andra generationens MediaPad fokuserar på de fem viktigaste användningsområdena för användaren; samtalskvalitet, appar för sociala medier, online-shopping samt video och kamerakvalitet. Vi är säkra på att MediaPad X2, med sin fantastiska design och överlägsna funktionalitet, kommer fortsätta att inspirera användarna, säger Richard Yu, CEO, Huawei Consumer Business Group.

Med sina 7,28mm är Huawei MediaPad X2 världens tunnaste 7-tums phablet. Metallytan ger en stilren look och den kompakta och ramlösa skärmen har en ratio på 80 procent mellan skärm och produktkropp, vilket förenklar hanteringen med en hand. Huawei MediaPad X2 är en fantastisk kombination av telefon, surfplatta, navigator, portabelt batteri, hotspot och kamera, vilket ger användaren en ännu bättre uppkopplad upplevelse.

Huaweis typiska stora skärm
Med en helt laminerad Ultra HD (1200 x 1920) IPS-skärm med en upplösning på upp till 323ppi, skapar Huawei MediaPad X2 en förbättrad tittarupplevelse. Vidvinkeln sträcker sig till hela 178 grader och säkerställer optimal bildupplevelse även när enheten är vinklad. LTPS HD-pekskärmen ger en skarp och dynamisk visuell upplevelse samtidigt som CABC-tekniken automatiskt justerar skärmljuset för att säkerställa effektiv batterianvändning.

“Work Hard, Play Hard”
Huawei MediaPad X2 har ett 2.0GHz Kirin 930 ”ultra octa-core”-chip och en åttakärnig 64-bits processor (A53), som ger hög processorkraft samtidigt som den konsumerar mindre energi. Kirin 930-chipset stödjer LTE Cat6-uppkoppling som ger nedladdningshastigheter på upp till 300Mbps. 64-bit GPU Mali-T628 och i3-micro-kärnan gör det möjligt för användaren att spela tunga 3D-spel. Tillsammans med integrerad “audio cavity”, “Smart PA”-chip och DTS surround sound-teknik säkerställer MediaPad X2 dessutom en bio-lik ljudkvalitet vid videouppspelning.

MediaPad X2 körs på ett kraftfullt 5000 mAh Li-Polymer-batteri, vilket är marknadens största, och som ger tillräcklig kraft för en hel dags intensiv användning. X2 klarar av 12 timmar av strömmad video, 15 timmar surf eller 60 timmar musik.

X2 har en 13MP-kamera på baksidan som gör den exceptionellt bra vid foto under dåliga ljusförutsättningar. Kameran har även funktioner som justerar fokus efter att fotot är taget samt en funktion som kan ta bilder utan att skärmen är igång. Bildkvaliteten blir lika bra som med en DSLR-kamera och den 5MP frontvända kameran har en bländare på F2.4 och en vidvinkel på 22mm, vilket är idealt för selfie-älskare som letar efter den perfekta panorama-bilden

Uppkopplad var som helst och när som helst

Med 2.4G dual-Wi-Fi-antenndesign säkras en stabil Wi-Fi-mottagning och uppkoppling oavsett var användaren befinner sig. Dubbla sim-kort, dubbel stand-by och dubbla 4G-nätverk gör också X2 till ett bra val för den som letar efter en ny enhet för jobbet. ”Dual-MIC” med brusreducering garanteras samtalskvaliteten under alla förutsättningar och i olika miljöer.

Tilllgänglighet
Huawei MediaPad X2 kommer som 2G RAM+ 16GROM i standardutförande i färgerna månskenssilver. Det kommer även en premiumversion i färgerna bärnsten/guld med 3G RAM och 32GROM. Exakt tillgänglighet och pris presenteras vid ett senare tillfälle.

För mer information samt bilder och tekniska specifikationer:

För mer information, vänligen kontakta:
Carl Fried, Spotlight PR
Email: carl.fried@spotlightpr.se