​Huawei lanserar smarta wearables på Mobile World Congress 2015

​Huawei lanserar smarta wearables på Mobile World Congress 2015

- lanserar nya TalkBand B2 och N1

Stockholm/Barcelona, 2 mars 2015: Under Mobile World Congress (MWC) 2015 i Barcelona, lanserade Huawei tre nya wearables för konsumentmarknaden; Huawei Watch, TalkBand B2 och TalkBand N1. Huawei lanserade även nya MediaPad X2 - världens tunnaste ”phablet” med 7-tumsskärm

– I takt med att konsumenter vill ha större till tillgång till, och lagring av, personlig data blir wearables en av de viktigaste trenderna på dagens Big Data- och moln-fokuserade marknad. Dagens lansering av wearables visar Huaweis satsning på att inspirera till kreativitet samt att skapa produkter som förhöjer konsumentens digitala ekosystem. Våra wearables kommer vara uppkopplade och synkroniserade för att erbjuda den bästa och mest allsidiga lösningen och en personlig monitorering baserad på användarens individuella behov. Utan tvekan så kommer wearables fortsätta att vara en av de mest tydliga trenderna på marknaden och vi satsar på att vara en av ledarna inom produktsegmentet, säger Richard Yu, VD på Huawei Consumer Business Group.

Huawei TalkBand B2 – Perfekt kombination av Bluetooth-headset och hälsomätare
Andra generationens Huawei TalkBand-produkt, Huawei TalkBand B2, har en ny stilren design, smartare mätfunktioner med bättre precision och en förbättrad synkronisering till mobila enheter. Huawei TalkBand B2 har en förbättrad Bluetooth-uppkoppling vilket gör den till mer än endast ett träningshjälpmedel. Kombinationen av ett Bluetooth-headset och sportarmband, gör TalkBand B2 till ett perfekt alternativ för exempelvis för hälsointresserade affärsmänniskor.

TalkBand B2 är utrustad med en avancerad rörelsesensor (6-axis sensor) som automatiskt kan identifiera och logga rörelser, mäta och känna skillnad på djup och lätt sömn samt ge användaren hälsotips för att förbättra sitt sömnmönster.

TalkBand B2 kompletterar användarens andra mobila enheter och är utrustad med dubbla mikrofoner, brusreduceringsteknik och en bluetooth-uppkoppling av högsta kvalitet. I tillägg kan TalkBand B2 känna av om Bluetooth-hörsnäckan är fastsatt på armbandet eller inte, vilket låter den skicka ljud (musik/samtal) till mobilen eller B2-armbandet. TalkBand B2 är även utrustad med en sökare för att hitta och lokalisera din mobil, oavsett modell, genom vibration eller ringsignaler.

Huawei TalkBand B2 har en minimalistisk design och kommer i tre färger; svart, silver och guld. Metallfästet på TalkBand B2 är gjort av starkt lättviktsaluminium som även används i flygindustrin. TalkBand B2 har en användarvänlig HD-pekskärm och finns tillgänglig i två olika armbandsstilar; det miljövänliga TPU-materialet eller i klassiskt läderutförande. Batteriet klarar upp till fem dagar, och ger en samtalstid på sex timmar och 12 dagars standby-tid. TalkBand B2 stödjer Android 4.0 och iPhone med IOS7 och senare. Det rekommenderade återförsäljarpriset för premiumversionen (med läderband) 199 EUR och standardversionen (med TPU-band) är 169 EUR.

Huawei TalkBand N1 – Bluetooth Headset för sport- och musikälskare
Huawei TalkBand N1 är marknadens första Hi-Fi stereo + Bluetooth-headset med 4G med lokal MP3 lagring för 1000 låtar, bluetooth-samtal och aktivitets-tracking. TalkBand N1s högtalarkomponenter ger användaren en professionell ljudupplevelse i nivå med andra dyrare hörlurar tack vare chamber-tuning. Med ett frekvensintervall på 20-20KHz ger TalkBand N1 återges den högsta ljudkvaliteten med ett bättre uttryck. Med överföringstekniken APTX Bluetooth kan användarna lyssna på strömmad musik i ljud i CD-kvalitet genom Bluetooth-headsetet.

Tillsammans med en smartphone är TalkBand N1 ett träningshjälpmedel med funktioner som stegräknare, distansmätare, kalorimätare med mera. Den har också en funktion som visar namn eller telefonnummer på inkommande samtal.

Med design av mjukt TPU-gummi så väger TalkBand N1 endast 18 gram och är både dammtät och vattentät (IP54), vilket gör den ”svettsäker” för aktiva användare. Med magnetiska öronsnäckor blir TalkBand N1 även ett coolt halsband när det inte används. TalkBand N1 kommer i tre färger: silver, grå och röd. Det rekommenderade återförsäljarpriset är 119 EUR.

Huawei Watch
Huawei Watch är Huaweis första smarta klocka i wearable-familjen. Den helt runda klockan har en 1,4-tums AMOLED touch-skärm, reptåligt safirglas, en ram i kallsmitt rostfritt stål, och kommer med en inbyggd pulsmätare och 6-Axis rörelsesensorer.

Huawei MediaPad X2 – världens tunnaste ”phablet” med 7-tumsskärm
Mediapad X2 är en ”phablet” med en laminerad 7 tums-tums HD IPS-skärm, endast 7,28 mm tunn och utrustad med ”octa-core”-chip. Det gör Mediapad X2 till marknadens första 4G-phablet med ”ultraocta-core”-chip, 64-bit processor och möjlighet till dubbla sim-kort.

För mer information samt bilder och tekniska specifikationer:

För mer information, vänligen kontakta:
Carl Fried, Spotlight PR
Email: carl.fried@spotlightpr.se