Huawei presenterar världens snabbaste 4G-smartphone

Huawei presenterar världens snabbaste 4G-smartphone

HUAWEI Ascend P2 slår alla rekord med upp till 150 MB/s i nedladdningshastighet

Stockholm, 25 Februari, 2013: I går presenterade Huawei Ascend P2, världens snabbaste smartphone vid Mobile World Congress 2013 i Barcelona. Ascend P2 kommer med en fyrkärnig ”quad-core”-processor (1.5 GHz) och LTE kategori 4 vilket möjliggör nedladdningshastigheter på upp till hela 150 MB per sekund. Som ett fortsatt steg i Ascend P-serien är modellen 8.4 mm tunn och har en “infinity edge” 4.7-tums IPS HD in-cell touch-skärm med andra generationens Corning® Gorilla®-glas.

“Ascend P2 är en perfekt kombination av elegans och kraft och är ett bevis på att man inte behöver göra kompromisser när man utvecklar en perfekt smartphone. Vi vill att Ascend ska visa på den tekniska nivå, och den mobilupplevelse, som vi vill erbjuda användare världen över”, säger Richard Yu, CEO för Huawei Consumer Business Group.

HUAWEI Ascend P2 körs på operativsystemet Android 4.1 med Huaweis egna gränssnitt Emotion UI 1.5. Modellen kommer med ett 2420 mAh-batteri och en fyrkärnig 1.5 GHz-processor vilken möjliggör nedladdning av HD-filmer inom minuter samt surf- och streaming-uppkoppling inom sekunder. Huaweis patenterade ‘swift sharing’-teknik ger upp- och nedladdningshastigheter på upp till två till tre gånger snabbare än andra smartphones i WIFI-miljö. Med sin NFC-modul* (Near Field Communication) möjliggör Ascend P2 möjligheten till e-betalning och kan även fungera som en elektronisk biljett. Huaweis strömsparande tekniker Quick Power Control (QPC) och Automated Discontinuous Reception (ADRX), reducerar också energiåtgång och laddningstid med mer än 30 procent.

Med “magic touch”-funktionen får användaren en förbättrad respons i skärmen även med handskar. Ascend P2 direktöversätter även nyckelord och gör Wikipedia-sökningar i ett enda fönster genom ”smart läsning”.  Skärmen kaliberaras även automatiskt beroende på vilket ljus telefonen befinner sig i, vilket gör att alla funktioner kan användas obehindrat oavsett ljusförutsättningar.

HUAWEI Ascend P2 kommer utrustad med en 13 MP-kamera med BSI (Backside Illumination) och HDR (High Dynamic Range) på baksidan. På framsidan sitter en 1.3 MP-kamera. Med kameraknappen på sidan av telefonen kan användaren utan dröjsmål fånga ögonblicket, där ett tryck aktiverar kameran och ett andra tryck tar ett foto.

Gränsnittet Huawei Emotion UI* är enkelt att använda och anpassa efter användarens unika behov. UniHome-funktionen kombinerar paneler med huvudmenyn, samtidigt som Huaweis egenutvecklade ”Me Widget”-funktion optimerar användningen av skärmyta genom att kombinera all information och alla funktioner i en enda Widget. ”Me Widget” kan självklart skräddarsys av användaren och Huawei har lämnat in en patentansökan på tekniken.

Ascend P2 kommer att finnas tillgänglig i Sverige under det andra kvartalet 2013.

*Denna funktion finns endast tillgänglig på utvalda marknader.

För ytterligare information, vänligen kontakta;

Daniel Edlund, kommunikationsdirektör, Huawei Norden
0702-985 404, daniel.edlund@huawei.com

För ytterligare information, vänligen besök:

Huawei på webben: www.huawei.com

Följ oss på Twitter: www.twitter.com/huaweipress