Huawei satsar på att skapa den ultimata AI-upplevelsen

Huawei lanserar HiAI 2.0, en öppen plattform som utformats för att underlätta utvecklingen av artificiell intelligens (AI) för On-Device. Den senaste plattformsuppdateringen ger utvecklare ett öppet ekosystem som gör att de kan utnyttja Huaweis chipset, enheter och moln via HiAI Foundation, HiAI Engine och HiAI Service.

- I april 2018 lanserade Huawei HiAI 1.0, en mobil AI-dataplattform. Genom att förse utvecklare med operatörer och API:er hjälpte den inledande plattformen till att minska tiden och komplexiteten med att utveckla appar. HiAI 2.0 kommer att medföra ännu större datakraft, bättre API:er och stöd för ett större antal enheter. Det kommer att avsevärt sänka barriären för tillträde till AI-utvecklingen, så att ännu fler utvecklare kan delta och skapa spännande nya appar för konsumenterna, säger Lu Wenyu, Chief AI Expert av Product Management Department, Huawei Consumer Business Group

Huawei HiAI 2.0 underlättar AI apputveckling
Den nya HiAI-plattformen ger utvecklare större tillgång till kapaciteten hos Huaweis chipset, enheter och moln. Det inkluderar HiAI Foundation, HiAI Engine och HiAI Service, som arbetar tillsammans för att tjäna utvecklarens otaliga behov.

1. HiAI Foundation ger utvecklare tillgång till chipsetsfunktioner som till exempel stöd för flera ramverk och operatörer, samt hög beräkningsförmåga. HiAI-plattformen använder egenskaperna hos Kirin 980 och dess Dual-NPU för att uppnå dubbel bildigenkänningshastighet jämfört med föregångaren, eller upp till 4 500 bilder per minut. Den stöder också ett större antal utvecklingsmodeller och operatörer, vilket skapar en miljö där AI-appar kan användas smidigare och ge en bättre användarupplevelse.

2. HiAI Engine ger fler val till applikationsingenjörer på marknaden. API:erna som tillhandahålls på plattformen låter utvecklare snabbt integrera nyckelfunktioner i sina projekt och fokusera sina ansträngningar på att leverera en starkt övertygande produkt. Ett av de senaste exemplen på HiAI Engine finns på den nyligen lanserade HUAWEI Mate 20-serien. Flaggskeppsmobilen tillhandahåller bland annat AI Spotlight Reel, en funktion som kan identifiera klipp som innehåller tecken och automatiskt generera en 10 sekunders montering. Denna funktion använder ansiktsigenkänning och estetiska poäng som tillhandahålls av AI Engine och drar nytta av förbättringen av datakraften hos HiAI, så att AI Engine kan genomföra automatisk redigering på mobiltelefonen.

3. HiAI Service etablerar en bro mellan användarnas behov och tjänster. Genom att koppla samman de två kan utvecklarna driva tjänster till konsumenter på ett tidigt och proaktivt sätt.

Hittills finns det över 1 000 partners och 450 000 utvecklare som aktivt arbetar inom Huawei HiAI ekosystem och förser över 300 miljoner användare med AI-kapacitet. Under HiAI-programmet verkar 13 FoU-centrum och 2 Open Labs runt om i världen för att samarbeta med lokala apputvecklare. Dessa Open Labs fungerar också som en språngbräda för framgångsrika utvecklare att lansera sina projekt globalt. Huawei är fortsatt engagerad i att samarbeta med partners för att bygga AI-ekosystemet och göra app-erfarenheten perfekt.

För ytterligare information: https://consumer.huawei.com/se/

För kontinuerliga uppdateringar, följ oss på:
Facebook: https://www.facebook.com/HuaweimobileSE/
Twitter: https://twitter.com/huaweisverige
Instagram: https://www.instagram.com/huaweisverige/
YouTube: https://www.youtube.com/user/HuaweiSverige

Om Huawei Consumer Business Group

Huaweis produkter och tjänster är tillgängliga i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. De rankas även som trea i världen över mest sålda mobiltelefoner under 2017. Huawei Consumer Business Group är en av Huaweis tre affärsenheter och omfattar smartphones, persondatorer och surfplattor, bärbar teknologi, mobila bredbandsenheter, hemelektronik och molntjänster med 16 forskning- och utvecklingscentrum i USA, Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Med en stabil grund och expertis inom telekommunikationsbranschen i över 20 år är Huawei Consumer Business Group dedikerade att leverera de senaste tekniska nyheterna till konsumenter runt om i världen.