Nya Huawei Mate20 Pro hjälper användaren att känna igen landmärken, konst och mat

Huawei Mate20 Pro är en av marknadens mest kraftfulla och sofistikerade smartphones. Med sin AI-teknik och välutrustade kamera skapar den förutsättningar för användaren att identifiera mat, konst och geografiska landmärken. Med ett stort urval av AI-funktioner erbjuds helt nya användningsområden som tidigare smartphones inte varit i närheten av.

– Vi är i början av en mycket spännande resa med mobilens nya AI-baserade funktioner. Idag kan mobilen med hjälp av kameran känna igen viss mat, konst och landmärken men mängden data är långt ifrån komplett. Dels handlar det om att mer data ska göras tillgänglig men även vad företag, organisationer, turistattraktioner, museum med flera kan addera för att skapa olika typer av aktiveringar. För det är en sak att känna igen ett föremål och beskriva vad det är, det är en annan sak att tillföra förslag på aktiviteter, möjligheter till köp eller andra funktioner som tillför mervärde, säger Sofia Björnerfors, PR ansvarig på Huawei Consumer Group i Sverige.

Huawei sätter stort fokus på AI och alla de möjligheter som AI i en mobil innebär. I nya Mate20 Pro är foto- och videofunktionerna assisterade av AI, likaså är HiVision installerat. En funktion som identifierar det som kameran fotograferar eller filmar. HiVision är i grunden en bildbaserad sökfunktion som just nu fungerar inom tre områden – mat, konst och geografiska landmärken. Som exempel kan Mate20 Pro identifiera viss mat och därmed presentera antal kalorier, vikt och annan näringsinformation.

Anledningen till att Mate20 Pro klarar av att hantera den här typen av funktioner beror på mobilens nya processor. Huawei Mate20 Pro drivs av Huaweis mest kompakta och högpresterande processor hittills - Kirin 980 med 7-nanometersteknik. Processorn är den första att integrera Cortex-A76 CPU och Mali-G76 GPU. En revolutionerande AI-klockningslösning förstärker GPU:s prestanda för att ge en smidig spelupplevelse. Kirin 980 är marknadens första processor försedd med Dual-NPU, som ger enheten bättre On-Device AI-kapacitet för att stödja alla olika typer av AI-applikationer. Huawei Mate20 Pro har ett omfattande urval av AI-funktioner som utnyttjar de nya AI-egenskaperna hos Dual NPU.

Gällande specifikt kameran så är Huawei Mate20 Pro utrustad med en 40MP huvudkamera, en 20MP ultravidvinkelkamera och en 8MP teleobjektivkamera.

För ytterligare information: https://consumer.huawei.com/se/

För kontinuerliga uppdateringar, följ oss på:
Facebook: https://www.facebook.com/HuaweimobileSE/
Twitter: https://twitter.com/huaweisverige
Instagram: https://www.instagram.com/huaweisverige/
YouTube: https://www.youtube.com/user/HuaweiSverige

Om Huawei Consumer Business Group

Huaweis produkter och tjänster är tillgängliga i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. De rankas även som trea i världen över mest sålda mobiltelefoner under 2017. Huawei Consumer Business Group är en av Huaweis tre affärsenheter och omfattar smartphones, persondatorer och surfplattor, bärbar teknologi, mobila bredbandsenheter, hemelektronik och molntjänster med 16 forskning- och utvecklingscentrum i USA, Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Med en stabil grund och expertis inom telekommunikationsbranschen i över 20 år är Huawei Consumer Business Group dedikerade att leverera de senaste tekniska nyheterna till konsumenter runt om i världen.