Stark start på 2017 - Huaweis försäljning ökat med 50 procent i 52 länder

När mobiltillverkaren Huawei nu sammanställer årets inledande månader visar siffrorna på en rejäl tillväxt. Under första kvartalet 2017 levererade företaget över 34 miljoner smartphones vilket är en ökning med 21 procent jämfört med fjolåret. Enligt analysföretaget IDC har Huaweis marknadsandel vuxit till nästan 10 procent och företaget befäster därmed sin position som världens tredje största mobiltelefontillverkare.

Under första kvartalet 2017 växte Huawei rejält i ett stort antal länder. Telefonförsäljningen steg med över 50 procent i 52 länder och med över 100 procent i 32 av dem. I Kina och Europa ökade försäljningen med 20 respektive 15 procent medan den i sydöstra Asien och södra stillahavsområdet steg med över 70 procent. Enligt analysbolaget GfK uppnådde Huawei i februari 2017 en marknadsandel på 9,7 procent när det kommer till den globala premiummarknaden.

Inom premiumsegmentet har tillväxten för Huawei framförallt berott på den globala försäljningen av den framgångsrika P9-serien och telefonen Mate 9. Under första kvartalet ökade försäljningen av telefoner i mellan- och premiumklassen med 11 procent jämfört med samma period förra året och utvecklingen visar på Huaweis fortsatta positionering som ett globalt premiumvarumärke.

Den senaste flaggskeppsserien P10/P10 Plus, som lanserades i februari i år, finns nu tillgänglig på över 30 marknader. Telefonerna har blivit enormt populära världen över, mycket tack vare dess exceptionella fotoegenskaper. I samband med släppet av P10-serien i Sverige lanserades också kampanjen The Perfect Portrait, där Huawei tillsammans med artisten Danny Saucedo utforskar vad det perfekta porträttet är.

– Tack vare det varma mottagande våra produkter får världen över har vi kunnat fortsätta att växa under årets första kvartal. Framöver kommer vi satsa ännu mer på att vidareutveckla våra produkter men fokus kommer också ligga på andra delar, till exempel säljkanaler och marknadsföring. Allt för att ytterligare stärka kundupplevelsen. Vi kommer också att vidareutveckla produkter och innovationer inom Artificial Intelligence, något som framöver kommer kunna erbjuda våra kunder fantastiska upplevelser, säger Ricard Yu, CEO på Huawei Consumer Business Group.

Utöver den ökade försäljningen av mobiltelefoner visar siffrorna också på en rejäl ökning när det gäller surfplattor. Huaweis försäljning av plattor har nämligen stigit med över 70 procent jämfört med fjolåret, både när det gäller företags- och privatkunder. Detta trots att marknaden för surfplattor generellt sett är relativt trög.