Undersökning i samband med Honor 9-lansering: Hälften av svenskarna utmanar sina rädslor varje månad

Är mod något man föds med eller går det att träna upp? Svenskarna är överens, åtta av tio tror nämligen att mod går att utveckla och jobba på. Lika många svenskar tycker att det är viktigt att våga utmana sig själv. Det visar en undersökning som mobiltillverkaren Huawei släppt i samband med lanseringen av flaggskeppstelefonen Honor 9.

I förra veckan lanserade Huawei sin senaste telefon, Honor 9. Varumärket Honor har ”For the Brave” som sin slogan och i samband med lanseringen presenteras en undersökning om mod, som genomförts på uppdrag av Sifo. Undersökningen visar att hela 84 procent av svenskarna tror att det går att träna upp sitt mod genom att utsätta sig för sina rädslor. Endast fem procent menar att man föds med det mod man har.

Resultatet visar också att hela 82 procent tycker att det är viktigt att testa sina gränser och våga utmana sig själv. Något som en stor del av svenskarna gör. 46 procent svarar nämligen att de gör något som de är rädda för minst en gång i månaden. Endast 13 procent utsätter sig aldrig för något som skrämmer dem.

—”For the Brave” handlar om att utmana sig själv och våga ge uttryck för sin egen stil. Vår undersökning visar att många svenskar utmanar sina rädslor och att en stor del tycker att mod är något som går att träna upp. Med den unika designen och det reflekterande 3D-glaset i Honor 9 har vi skapat en produkt som gör det möjligt att sticka ut och visa sin individuella stil, säger Peter Lundkvist, marknadschef på Huawei.

Om Honor 9
Honor 9 har en modern design med reflekterande 3D-glas och en subtil metallram. Telefonen kommer med en uppgraderad kamera med dubbla linser, en RGB-lins med 12 megapixlar och en monokrom lins med 20 megapixlar. Honor 9 är utrustad med nästa generations teknologier som Kirin 960-chipset, 4GB RAM-minne och den senaste EMUI 5.1 gränssnittsversionen. Tack vare samarbeten med Monster och Grammy-vinnande producenten Rainer Maillard erbjuder telefonen högkvalitativt ljud.

Om undersökningen
Undersökningen baseras på ett resultat från en statistisk säkerställd undersökning som har genomförts av TNS Sifo på uppdrag av Huawei. Undersökningen genomfördes genom en webbenkät i december 2015. Urvalsramen för respondenterna är boende i Sverige 15 och 65 år. Undersökningen är riksrepresentativ och representerar ett genomsnitt av befolkningen för den aktuella målgruppen. Totalt deltog 1 049 personer.

Om Honor
Honor är ett ledande smartphonevarumärke under Huawei Group. Ur sin slogan, "For the Brave", har varumärket skapats för att tillgodose behoven hos den digitala generationen genom internetoptimerade produkter som erbjuder en överlägsen användarupplevelse, inspirerar till handling, möjliggör kreativitet och ger unga möjligheter att uppnå sina drömmar.

Kan man träna sig till att bli modig?

Ja, man kan träna upp mod genom att utsätta sig för sina rädslor 84 %
Nej, man föds med det mod som man har 5 %
Tveksam, vet ej 11 %
Är det viktigt att testa sina gränser och våga utmana sig själv?
Det är relativt viktigt 50 %
Ja, det är mycket viktigt 32 %
Nej, det är inte särskilt viktigt 15 %
Tveksam, vet ej 2 %
Hur ofta gör du något som du är rädd för?
Någon gång i månaden 40 %
Någon gång om året 36 %
Nästan aldrig 13 %
Nästan varje dag 6 %
Tveksam, vet ej 5 %

Huaweis produkter och tjänster är tillgängliga i mer än 170 länder och används av en tredjedel av världens befolkning. De rankas även som trea i världen över mest sålda mobiltelefoner under 2016. Huawei Consumer Business Group är en av Huaweis tre affärsenheter och omfattar smartphones, persondatorer och surfplattor, bärbar teknologi, mobila bredbandsenheter, hemelektronik och molntjänster med 16 forskning- och utvecklingscentrum i USA, Tyskland, Sverige, Ryssland, Indien och Kina. Med en stabil grund och expertis inom telekommunikationsbranschen i över 20 år är Huawei Consumer Business Group dedikerade att leverera de senaste tekniska nyheterna till konsumenter runt om i världen.