Angående Huddinges placering i KFUM:s rankning av ungdomskommuner

Med anledning av Huddinges placering i KFUM:s rankning av ungdomskommuner kommenteras härmed Huddinges placering.

Vi har idag tagit del av KFUM:s (Kristlig förening av unga människor) rankning av landet ungdomskommuner, där Huddinge tyvärr hamnar på en föga hedrande sistaplats.

– Vi har tagit del av resultatet och tycker det är ledsamt att vi inte når högre. Vi måste vara självkritiska och samtidigt framhålla att vi har en mängd verksamheter för våra unga. Alltifrån fritidsgårdar, ishallar, konstgräs till nyöppnad skapande verksamhet på vårt kulturcenter Fullersta gård och vi jobbar aktivt med att öka ungdomars inflytande i både skolan och kommunen i stort säger Vibeke Bildt (FP), ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Fler nya satsningar väntar de unga i Huddinge: nya idrottshallar i Stuvsta, Glömsta och en rackethall i Skogås. Vi gör också en omfattande storsatsning på ridsporten och bygger ut skateparken i Skogås.

– Tyvärr verkar det som att expansiva tillväxtkommuner som Huddinge lätt tappar i den här typen av rankningar men tack vare de satsningar vi har på gång så bör vi klättra uppåt igen. Vi välkomnar även KFUM till Huddinge för att genomföra den workshop de erbjuder för att få idéer kring hur vi kan förbättra vår verksamhet som vänder sig till unga personer ännu mer, säger Vibeke Bildt (FP).

Vibeke Bildt (FP)

ordförande i kultur- och fritidsnämnden

08-535 317 01

vibeke.bildt@huddinge.se