Föräldrarollen och tryggheten teman när (C) besökte Huddingeskolor

Centerpartiet fick idag besök av riksdagsledamot Ulrika Carlsson (C) som besökte två av
kommunens grundskolor. Viktiga frågor som kom upp var föräldrarnas delaktighet och att sätta elevens behov av trygghet i främsta rummet.

Riksdagsledamoten Ulrika Carlsson (C) genomför en skolresa i landets kommuner, där hon tillsammans med lokala politiker besöker skolor i kommunal och privat regi. Centerpartiet i Huddinge besökte idag både Engelska skolan i Flemingsberg och Kräpplaskolan i Stuvsta.

– Föräldrarna är väldigt viktiga för skolarbetet, det framkom vid båda besöken. Det behövs ett bra samspel mellan skola och föräldrar för att eleverna ska lyckas i skolan. På Kräpplaskolan syns fördelarna med den lilla skolan med närheten mellan elever, personal och föräldrar som en
framgångsfaktor. Den tryggheten behövs på alla skolor, säger Ulrika Carlsson, Centerpartiets talesperson i skolpolitiska frågor.

– Engelska skolan rekryterar elever lokalt från såväl Flemingsberg och Visättra som från andra kommuner. Vi diskuterade hur viktigt det är med höga förväntningar på varje elev och att agera tidigt när en elev inte mår bra. En tät kontakt mellan lärare och förälder behövs för att skapa trygghet för eleven, säger Ulrica Karlsson.

– Språkkunskaper är en nyckelkompetens för framtiden. Med lärare från olika länder och elever med rötter i olika världsdelar är Engelska skolan en friskola som bidrar till ökad mångfald. Det kommer att behövas på framtidens arbetsmarknad, säger Lisa Alexandersson (C), politisk sekreterare.

Ulrika Carlsson (C), riksdagsledamot och talesperson i skolpolitiska frågor.

Tel 070 – 557 87 66

ulrika.carlsson@riksdagen.se