Förstärkningar till socialt förebyggande insatser för barn, unga i Huddinges budget

I den styrande koalitionens förslag till budget för 2017 fördelas totalt 21,9 miljoner kronor extra till grundskolenämnden, förskolenämnden och socialnämnden för att säkra kvaliteten i verksamheterna. Av denna satsning går 6 miljoner kronor till prioritering barn och unga.

– Vi har ett tufft ekonomiskt läge och då gäller det att prioritera rätt saker för en fungerande verksamhet. Vårt primära fokus ligger på våra barn och unga som ska ges det stöd de behöver. Genom att prioritera förebyggande arbete förbättras livschanserna för många barn och unga samtidigt som samhällets kostnader på sikt minskar, säger Lars Björkman (HP), kommunalråd och ordförande i funktionshinderrådet.

Då vårdnadshavare är en av de viktigaste personerna i ett barns liv vill den styrande koalitionen också erbjuda ett ökat stöd i syfte att stärka dem i sin föräldraroll. Samtidigt ska kommunens övergripande sociala arbete för Huddinges barn och ungdomar, Samkraft, få ett större fokus på den psykiska ohälsan.

– Vi ser med tillförsikt fram emot att ett självmordsförebyggande arbete ska utvecklas som ett led i de förebyggande insatserna och att kommunen ska i samverkan med landstinget vidareutvecklar den uppsökande verksamheten för personer med psykisk funktionsnedsättning, säger Lars Björkman.

Lars Björkman (HP)
Kommunalråd