Huddinge är nominerad till årets kommun

Tillsammans med två andra kommuner, Solna och Linköping, är Huddinge nominerad till årets kommun på fastighetsgalan 31 januari. Huddinge har blivit nominerad för sin starka tillväxt, bland annat lyfter man alla arbetsplatser som växer fram i Flemingsberg och att Kungens kurva, Skandinaviens största handelsområde, planeras att bli en urban och levande stadsdel med 4200 bostäder.

- Det känns väldigt roligt att Huddinge är nominerad till årets kommun tillsammans med två andra starka kandidater. För oss i Huddinge handlar det dels om bostäder men också att tusentals nya arbetsplatser växer fram runtom i kommunen. Bara på några år har Huddinge blivit en central kärna för hela södra Stockholm, säger Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande i Huddinge.

- Nomineringen till årets kommun är ett kvitto på att Huddinge är på rätt väg. De investeringar som vi nu gör kommer att möjliggöra nya bostadsområden, fler arbetsplatser och bättre infrastruktur vilket är viktigt för hela Stockholms utveckling, säger Malin Danielsson (L), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor.

På galan kommer också årets fastighetsbolag, årets uthyrare, årets mäklare samt årets team att utses.

Läs hela nomineringen här:

Cirka 20 000 nya bostäder planeras i Huddinge kommun till 2030. Kraftigast tillväxt visar de tre områdena Flemingsberg, Kungens kurva och Centrala Huddinge. Samtidigt bygger man i Flemingsberg kontor & lokaler för ca 20 000 nya arbetsplatser. Utvecklingen av Flemingsberg innebär att Huddinge knyter sig allt starkare mot södra Stockholm. Kungens kurva utvecklas från Skandinaviens största handelsplats med närmare 30 miljoner besökare per år även till en levande stad med drygt 4 000 nya bostäder. När Huddinge vandrar in i år 2030 kommer Flemingsberg vara en knutpunkt för närmare 600 000 invånare.

Daniel Dronjak (M)
Kommunstyrelsens ordförande i Huddinge
daniel.dronjak-nordqvist@huddinge.se

Malin Danielsson (L)