Huddinges brottsförebyggande arbete presenteras i Almedalen

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2013 14:43 CEST

Det brottsförebyggande arbetet i Huddinge uppmärksammas under den kommande Almedalsveckan. Huddinge brottsförebyggande råd kommer genom Christian Ottosson (C) att delta vid två programpunkter den 3 och 4 juli.

– Jag ser fram emot att få berätta om Huddinges trygghetsarbete. Jag tycker att kommunerna generellt sett behöver utveckla sitt brottsförebyggande arbete. Därför är Almedalsveckan också en viktig plats att vara på för att delta i det arbetet, säger Christian Ottosson (C) kommunalråd och ordförande i Huddinge brottsförebyggande råd.

Huddinge brottsförebyggande råd kommer att delta i två programpunkter som arrangeras av stiftelsen Tryggare Sverige:

3 juli kl 13.00-13.50: ”Organiserad brottslighet i kommunerna – vilka är utmaningarna?” Plats: Ullmans Paviljong, Tage Cervins gata 1-3, intill SVT-debatt och kårhuset Rindi.

4 juli kl 10.00-12.00: ”Det brottsförebyggande arbetet i Sverige”. Plats: Högskolan Gotland, Sal D24.

– Ett av seminarierna handlar specifikt om den organiserade brottsligheten. Där skulle kommunerna kunna göra mycket mer. Särskilt i samverkan med andra aktörer är det långsiktigt hållbart för kommunerna att motverka organiserad brottslighet, säger Christian Ottosson.

Christian Ottosson (C)

Kommunalråd och ordförande i Huddinge brottsförebyggande råd

christian.ottosson@huddinge.se

NOT: Förutom detta arrangemang så arrangerar Huddinge kommun under Almedalsveckan ett seminarium den 1 juli om bostadsbyggande och infrastruktur.

Politiska majoriteten i Huddinge