Klartecken för Trafikplats högskolan

Kommunstyrelsen beslutade på sitt sammanträde den 7 februari att föreslå kommunfullmäktige att anta detaljplanen för Trafikplats högskolan. I och med detaljplanen kan Trafikverket nu bygga en cirkulationsplats vid Huddingevägen som knyter ihop östra och västra Flemingsberg mellan Björnkullavägen och Alfred Nobels allé, vilket inte minst leder till förbättrade cykelmöjligheter.

"Flemingsberg växer snabbt och den här byggnationen är helt nödvändig. Den möjliggör till exempel för polisens verksamhet att växa och bygga ut och så skapar den en bättre tillfart och tillgänglighet till Huddinge sjukhus. När vi ändå bygger ut infrastrukturen passar vi såklart även på att förbättra cykelmöjligheterna också", säger Malin Danielsson (L), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor.

"Kommunen har sedan tidigare planer på binda samman Björnkulla med Flemingsberg nu när Björnkulla ska bli en egen stadsdel med nya bostäder och arbetsplatser. Därför är det bra att tillgängligheten mellan områdena ökar i takt med utvecklingen", säger Daniel Dronjak (M), ordförande i kommunstyrelsen.

Malin Danielsson (L), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor, 0853530183 / malin.danielsson@huddinge.se

Nicholas Nikander (L), politisk sekreterare, 0853530159/ nicholas.nikander@huddinge.se

Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande,0708-79 03 00 / daniel.dronjak-nordqvist@huddinge.se

Hampus Holmgren (M), politisk sekreterare