Ny biogasanläggning i Huddinge

I dag invigdes den nya biogasanläggningen i Sofielund. Anläggningen kommer att kunna ta emot 50 000 ton matavfall från Huddinge, Haninge, Nynäshamn, Botkyrka samt Salem. Huvudsyftet med anläggningen är att öka återvinningen av matavfall och öka tillgången till biogas för Stockholms bilister.

- Biogasproduktionen är ett viktigt steg för Huddinge kommun och i övriga Södertörn där arbetet är att minska vår negativa klimatpåverkan. Cirkeln sluts nu när matinsamlingen från våra hushåll blir biogas i våra fordon. Allt inom kommunens gränser, säger Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande.

Huddinge kommun har som mål att minska koldioxidutsläppen med 60 procent till 2020. Den lokalt producerade biogasen i Stockholms län kommer i och med detta att öka med 50 %. Produktionen kommer att uppgå till 8 miljoner normalkubikmeter biogas, vilket motsvarar drivmedel för 5 000 personbilar som kör 20 000 km var, det vill säga totalt 10 miljoner mil.

- Den lokalt producerade biogasen i Stockholms län kommer i och med detta att öka med 50 %. Med närproducerad biogas blir det mer angeläget att kommunen köper in biogasfordon. Ett annat sätt att sluta kretsloppet är de 16 000 ton biogödsel som utöver gasen produceras i anläggningen varje år, säger Christian Ottosson (C), kommunalråd med ansvar för miljö.

Daniel Dronjak (M)
Kommunstyrelsens ordförande
daniel.dronjak-nordqvist@huddinge.se

Joakim Goding (M)