Ny I Ur och Skur-förskola byggs i Segeltorp

I Ur och Skur Utveckling AB fått tillstånd att bedriva förskola för barn mellan 1-5 år i Huddinge från och med den 1 augusti 2018. Det beslutades på förskolenämndens sammanträde den 5 oktober. Förskolan ska byggas i Västeräng i Segeltorp med 85 nya förskoleplatser fördelat på fem avdelningar.

– Den nya förskolan kommer att bli ett värdefullt komplement till de förskolor som redan finns i Segeltorp. Jag är glad att Friluftsfrämjandet väljer att satsa på nya förskolor och ser potentialen och behoven i en kommun som Huddinge, som kombinerar stark tillväxt med många stora orörda naturområden, perfekta för friluftsliv och utomhuspedagogik, säger Karl Henriksson (KD), ordförande i förskolenämnden.

Det finns idag fem förskolor i Huddinge som bedrivs enligt I Ur och Skur-konceptet, både fristående och kommunala, men den nya förskolan blir den första som Friluftsfrämjandet/I Ur och Skur Utveckling AB driver i egen regi i kommunen. I Ur och Skur-verksamheten fokuserar framför allt på friluftsliv och utomhuspedagogisk perspektiv.

Karl Henriksson (KD)                                                              Johanna Patricius (KD)
Kommunalråd och förskolenämndens                                    Politisk sekreterare
ordförande
08 – 535 313 51                                                                    08  – 535 301 69