Ny idrottshall vid Stuvsta IP

Stuvsta kommer att få en ny idrottshall kombinerat med ungdomsgård. Det beslutade Kommunstyrelsen igår. Placeringen blir vid Stuvsta IP och ska byggas i anslutning till redan nu befintliga fotbollsplaner. Den nuvarande grusplanen ska också ersättas med en 5-mannaplan av konstgräs.

– Det är mycket glädjande att vi nu har beslutat om att bygga en ny idrottshall i Stuvsta. Det bor många barnfamiljer i området och det finns ett stort behov av en mötesplats och en idrottsanläggning för barn och ungdomar, säger Tomas Hansson (KD), kommunalråd och ordförande i
samhällsbyggnadsnämnden.

Det var under 2010 som kultur- och fritidsnämnden efterfrågade en mötesplats för ungdomar i Stuvsta och i juni 2012 blev det klart att Huge Fastigheter AB blir byggherre för projektet.

– Idrottshallen med en ny mötesplats för unga ger inte bara Stuvstas unga bättre möjligheter till en aktiv fritid utan kommer även ge skolorna i området mycket bättre förutsättningar för idrottsundervisning, säger Malin Danielsson (FP), kommunalråd och ordförande i grundskolenämnden.

Utöver den planerade nybyggnationen kommer också allmänna anläggningar att byggas runt om i området. Bland annat kommer det att byggas en gångbana längs Fotbollsvägen och Djupåsvägen och befintlig gång- och cykelbana från Fotbollsvägen förlängs ut till Djupåsvägen. Dessutom planerar Huge Fastigheter 60 nya parkeringsplatser samt cykelparkeringar i direkt anslutning
till idrottshallen.

– Idrottshallen blir ett efterlängtat och stort lyft för hela Stuvstaområdet. Det känns väldigt roligt att kunna ge Stuvstaborna beskedet att spaden antagligen kommer vara i backen redan under tidig höst i
år, säger Daniel Dronjak Nordqvist (M), kommunstyrelsens ordförande.

Nya idrottshallen beräknas stå klar för inflyttning hösten 2016.

kontakta:

Tomas Hansson (KD)
Telefon: 08-535 313 51
E-post: tomas.hansson@huddinge.se

Daniel Dronjak Nordqvist (M)
Telefon: 08-535 301 57
E-post: daniel.dronjak-nordqvist@huddinge.se