Trippelbyte ger nya bostäder och skola!

Huddinge kommun, NCC och Huge Fastigheter är överens – ett trepartsavtal ska möjliggöra fler bostäder och en ny grundskola – mitt i centrala Huddinge. Tidigare i veckan tecknades en avsiktsförklaring vilket innebär att Huge fastigheter säljer sin mark intill Sjödalsparken till NCC som vill bygga bostäder. Samtidigt köper kommunen NCC:s mark i Storängen ett stenkast bort i syfte att bygga en ny, modern grundskola.

– Kommunen växer så det knakar och då gäller det att tänka långsiktigt och använda våra ytor på ett bra sätt så vi får till fler bostäder och nya skolplatser, säger Daniel Dronjak Nordqvist (M), kommunstyrelsens ordförande.

Storängens industriområde, intill Huddinge centrum, ska på sikt omvandlas till ett nytt bostadsområde med plats för 3000 bostäder.

– Det känns viktigt att vi kan samverka flera aktörer sinsemellan. Den mark vi köper från NCC i Storängen lämpar sig bättre för en skola än för bostäder. Nu får vi både och, säger Malin Danielsson (FP), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor.

Daniel Dronjak Nordqvist (M)                                 Li Björk (M)
Kommunstyrelsens ordförande                              Politisk sekreterare

Telefon: 08-535 301 57                                          Telefon: 08-535 301 47

E-post: Daniel.dronjak-nordqvist@huddinge.se    E-post: li.bjork@huddinge.se