Många som ”gillar” Huddinge

Huddinge kommuns Facebook-sida har klättrat mer än femtio placeringar på ett år och är nu näst populärast av alla kommunsidor i Sverige. I Stockholms län ligger Huddinge på första plats.

Det är företaget Kreafon som gjort undersökningen av kommunernas Facebooksidor. De har tittat på typ av sida, populäritet, medborgarkontakt och engagemang på sidorna. Huddinges kommuns Facebook-sida tar ett rejält kliv uppåt i statistiken och landar på andra plats av landets kommuner.

– Det finns ett stort engagemang hos Huddingeborna och det märks på vår sida. Allt fler upptäcker också nyttan med sidan, vare sig det gäller att få tips på evenemang eller svar på en fråga, säger Martina Nygren, PR-ansvarig.

Huddinge kommun har flera administratörer på Facebooksidan, det är kommunikatörer på kommunikationsenheten och kommunikatörer på enskilda förvaltningar. Martina Nygren är PR-ansvarig och har det övergripande ansvaret, hon fungerar som bollplank och kan också föreslå ämnen att skriva om. På så sätt speglas hela kommunen och det blir en bra balans.

– Förvaltningarna är duktiga på att berätta om sina verksamheter och har bra koll på nyheter att lägga upp eller svara på frågor inom sina områden. Jag kan vara till hjälp när det uppstår frågetecken eller när det krisar, menar Martina.

Martina Nygren, PR-ansvarig, 08-535 301 84, martina.nygren@huddinge.se

• huddinge kommun
  • gillare

Huddinge har en ung befolkning och växer snabbt – med 100 000 invånare är vi den största kommunen i länet efter Stockholms stad. Huddinge ligger bara 15 minuter från Stockholm C och kännetecknas av stark utveckling, unika naturmiljöer och ett mångsidigt näringsliv.