Miljöhjältar i Flemingsberg får miljöpris

Flemingsbergs miljöhjältar Peter Espling och Henry Loimi får årets miljöpris av Huddinge kommun. Peter och Henry arbetar på Huge Fastigheter AB men eftersom de många gånger engagerat sig på fritiden får de priset som privatpersoner.

Peter Espling och Henry Loumi arbetar i Flemingsberg och möttes av ett miljörum där knappt något sorterades rätt och SRV fick ägna flera timmar i veckan åt att sortera och städa. De drog igång ett projekt som engagerade hyresgäster, elever i Annerstaskolan, lokala föreningar och företag samt SRV för att rusta upp miljörummet. Resultatet blev ett kreativt, tryggt och informativt miljörum med konst på väggarna, bra belysning och nya skyltar, sorteringskärl, dörrar och fönster. Dessutom hölls en stor invigning och fest för boende och alla som hjälpt till. Sedan dess behöver inte SRV lägga någon tid på att sortera eller städa i miljörummet.

Förutom miljörummet har Peter och Henry haft ett projekt som resulterat i information om källsortering och utplacerade sopsorteringskärl i tvättstugorna.

– Det var två överraskade och lyckliga pristagare som jag fick meddela vårt beslut direkt efter miljönämnden i går kväll. Vi behöver bli bättre på att ta vara på eldsjälar som Peter och Henry, inte minst om vi ska nå Huddinges vision om att bli en av de tre populäraste kommunerna i länet. De har med sitt engagemang och sin framåtanda visat att om vi bryr oss så går det att förändra människors beteende och öka trivseln för de boende. Det är viktigt att lyfta fram deras fantastiska arbete och det känns ärofullt att få dela ut miljöpriset till Peter och Henry nästa fullmäktigesammanträde, säger Ellinor Avsan, miljönämndens ordförande.

Miljöpriset består av 10 000 kronor och ett diplom som delas ut på kommunfullmäktige i december.

För mer information, vänligen kontakta:
Ellinor Avsan miljönämndens ordförande i Huddinge kommun 0708-79 04 59.

• pris
  • flemingsberg