Nu lanserar Huddinge kommun en e-tjänst för att söka bygglov

Pressmeddelande   •   Jan 16, 2017 15:01 CET

Nu lanseras en digital tjänst för bygglov i Huddinge

Nu finns en e-tjänst för att söka bygglov i Huddinge. Via tjänsten kan man enkelt ansöka och följa sitt eget bygglovsärende via sin dator, surfplatta eller mobil. Tjänsten är ett viktigt steg i Huddinge kommuns arbete med att skapa enkla och tillgängliga digitala tjänster för invånare och företagare i kommunen.

E-tjänsten är enkel att använda

Allt som behövs för att komma igång är en e-legitimation och aktuella bygglovshandlingar. Vid första inloggningstillfället skapas automatisk ett konto. Väl igång guidas man pedagogisk genom alla steg tills det är dags att skicka iväg ansökan. När en förändring sker i ärendet får man direkt besked via sms eller mail. Man följer och kan komplettera ärendet när man vill.

• Vi är väldigt glada över att lansera den nya bygglovstjänsten säger bygglovschefen Camilla Adolfsson. E-tjänsten kommer att spara tid för våra kunder. De slipper telefonköer och kan följa ärendet på nätet på egen hand. Vi hoppas det ska förenkla vardagen för många av våra invånare samtidigt som vi effektiviserar vår egen handläggning av bygglovsärenden.
  • Huddinge kommun vill vara en föregångare på alla sätt och vis. Vi strävar mot att vara en av de tre populäraste kommunerna i Stockholms län, och då är det viktigt att vi kan erbjuda bra service till våra invånare och företagare och då inte minst inom det digitala området, säger Natur- och byggnadsnämndens ordförande Christian Ottosson.

Se filmen om e-tjänsten på huddinge.se/bygglov – som visar steg för steg visar hur det går till.

För mer information, kontakta:

Bygglovschef Camilla Adolfsson, telefon 08-535 36 301, camilla.adolfsson@huddinge.se

Ordförande Natur- och byggnadsnämnden, Christian Ottoson, telefon08-535 313 54, christian.ottosson@huddinge.se

Huddinge har en ung befolkning och växer snabbt – med 100 000 invånare är vi den största kommunen i länet efter Stockholms stad. Huddinge ligger bara 15 minuter från Stockholm C och kännetecknas av stark utveckling, unika naturmiljöer och ett mångsidigt näringsliv.