Pressmeddelande -

Unikt tillfälle 1 augusti i Hudiksvall - "Skallen är en skill" med landslagets idrottspsykologiska rådgivare, Daniel Ekvall

"SKALLEN ÄR EN SKILL" 1 AUGUSTI I HUDIKSVALL

HuFF & SISU IDROTTSUTBILDARNA BJUDER PÅ ETT UNIKT TILLFÄLLE FÖR TRÄNARE/UNGDOMSLEDARE/SENIOR- OCH UNGDOMSSPELARE INOM FOTBOLLEN - MEN VÄLKOMNAR OCKSÅ ANDRA SPORTER!

Torsdag 1 augusti får vi finbesök och en fantastisk föreläsare/person till Glada Hudik! Först till kvarn gäller, det finns två olika tider/pass. Vi bjuder också på fika.

Daniel Ekvall (SvFF), är herrlandslagets hyllade idrottspsykologiska rådgivare. Han jobbar inte bara med landslag utan är också tränarutbildare med ansvar för fotbollspsykologi på Svenska Fotbollförbundet. Daniel ansvarar därmed för områden som ledarskap, pedagogik, psykologi och lärande från Tränarutbildning C till UEFA PRO nivån. Daniel ställer upp på sin semester så passa på om du är hemma i Glada Hudik den 1 augusti!

Läs mer och anmäl dig här (oavsett om du är ledare, ungdoms- eller seniorspelare, företagare etc.)

Läs/se mer om Daniel Ekvall här:

Mer om "Skallen är en skill", bakgrund, syfte:

Det blir allt tuffare och mer mental press på barn och ungdomar vilket innebär att fler och fler slutar idrotta i allt för tidiga åldrar. Det kan både handla om "väldigt lovande/drivna talanger" som slutar för att de tappar lusten då det börjar bli motigt, de är inte vana vid att hantera motgångar om de från tidig ålder alltid varit tidigt utvecklade och varit "bland de bästa". På samma sätt slutar också barn som känner att de inte är tillräckligt bra eller saknar tro på att de kan utvecklas (fast ingen kan säga vem som blir "bäst" i slutändan).

"SKALLEN ÄR EN SKILL" är en satsning som handlar om att vi på olika sätt ska göra barn/unga medvetna om att fotboll inte bara handlar om teknik, styrka, snabbhet etc. utan att den kanske viktigaste ”skillen” av de alla sitter i huvudet.

Vi vill skapa balans mellan att å ena sidan hjälpa barn/unga att tro på att allt är möjligt, påvisa exempel på att man kan växa upp i Hälsingland och gå hur långt som helst/så långt man själv vill. MEN – vi vill också göra dem medvetna om vad som krävs på olika sätt samt förbereda dem för de motgångar av olika slag som nästan alla möter på någon gång på vägen mot de mål de satt upp.

Det kan även handla om att hjälpa dem hantera nervositet och få dem att förstå att till och med spelare i landslag och proffslag är nervösa men att det går att hantera genom att träna på det och vara förbered mentalt.

Genom att på olika sätt hjälpa dem med insikter och praktisk utbildning hoppas vi bidra till att fler barn/unga fortsätter längre och kommer närmare sina individuella målsättningar – hur de än ser ut.

Det vi vet är i alla fall att skallen är en förutsättning för att lyckas oavsett hur bra du är i övrigt. Vi vill både få dem att förstå att drömmar är bra, att man ska ha mål och drömmar, att man kan lyckas, kan bli A-lagsspelare i moderföreningen eller HuFF, landslagsspelare, proffs etc. OM det är det man verkligen vill. MEN - vi måste även förbereda barnen/ungdomarna för de motgångar de faktiskt kommer att stöta på under resen till sina mål och drömmar. Det är något som få barn/ungdomar idag får med sig från sina föreningar, ledare, eller från sin skola eller hem för den delen. Det vill vi tillföra genom att ta hit en av de bäst lämpade för jobbet - Daniel Ekvall.

Vi kör två olika pass för nedan olika målgrupper:

1) (kl. 13.00-15.00) Det första passet handlar om (idrotts/fotbolls) psykologi för ungdomsspelare (från ca 10 år och uppåt), fokus på långsiktig utveckling (även om detta pass också kommer handla lite om prestation här och nu).

Här tänker vi primärt fotbollsungdomar men vi håller öppet och ser nytta även för ungdomar från t ex. handboll, ishockey, innebandy, med flera sporter.

2) (kl. 15.30-17.30) För seniorspelare/tränare/sponsorer/ företagsledare etc. (öppen inbjudan till alla fotbollsföreningar inom HuFF-samarbetet men även andra lokala fotbollsföreningar och föreningar från andra sporter är välkomna!.)

Det blir ett pass som kanske mer handlar om prestation här och nu, hur kan vi använda oss av (idrotts/fotbolls) psykologi för att öka chanserna att spela bra, utvecklas och vinna fler matcher.

Daniel och HuFF kommer även att överlämna ett enklare material som du som kan ta med dig och använda i den egna verksamheten efter att ha varit med på "SKALLEN ÄR EN SKILL". Detta för att ännu fler än de som är med just 1 augusti kan få nytta av insatsen via de ledare eller kompisar som varit med.

Plats: Aktivitetsfabriken Hudiksvall

Pris: 0 kr - HuFF & SISU Idrottsutbildarna bjuder på både Daniel Ekvall och fika.

Vi har ett begränsat antal platser per pass, först till kvarn gäller och vi förbehåller oss rätten att prioritera personer inom HuFF-samarbetet även om vi har detta öppet för alla föreningar. Även om ni vill anmäla hela lag eller delar av lag så måste varje person anmälas i nedan formulär separat.

Frågor till: Peter Åhs (HuFF), 070-551 07 36

Anmälan senast 29 juli (men anmäl asap. eftersom det är först till kvarn.)