Huge Fastigheter bygger för unga

Pressmeddelande   •   Jan 31, 2017 09:00 CET

Till vänster i bilden det nio våningar höga punkthuset med ungdomsbostäder som Huge Fastigheter bygger i Trångsund.

Under de närmaste två åren kommer Huge Fastigheter att starta tre olika byggprojekt i Huddinge med totalt 262 nya hyreslägenheter. Över hälften av dessa vänder sig till ungdomar eller studenter. Husen byggs i Flemingsberg och i Trångsund.
– Bostadsbristen bland unga är som bekant en stor samhällelig utmaning. Vi är därför väldigt glada över att kunna bidra till att minska den bristen och möta efterfrågan på små yteffektiva lägenheter, säger Mikael Alfredsson, chef Fastighetsutveckling på Huge Fastigheter.

Följande tre projekt startar under 2017-2018:

Studentbostäder i Flemingsberg (Bild: Kv Medicinaren 21)

Under våren startar bygget av Huges nya studentbostäder i korsningen Hälsovägen/Medicinvägen i Flemingsberg, med gångavstånd till Södertörns högskola. Det åtta våningar höga huset kommer att rymma 75 ettor med kokvrå och dusch. Lägenheterna är på 17-19 kvadratmeter. Inflyttning planeras till våren 2018.

Ungdomsbostäder i Trångsund (Bild: Kv Prinsen 3)

Under senhösten tas första spadtag för det nio våningar höga punkthuset på kullen ovanför Trångsunds centrum, vid Korpstigen. På varje våningsplan kommer det att finnas två ettor, tre tvåor och två treor. Totalt 61 lägenheter på 22-69 kvadratmeter med öppen planlösning och balkong. Inflyttning är planerad till hösten 2018.

Vanliga bostäder i Trångsund (Bild: Kv Bonden 1)

Under våren 2018 sker byggstart av 126 vanliga hyreslägenheter på Trångsundsvägen, vid Trångsunds pendeltågsstation. Huset kommer att ha olika höjder, som mest sju våningar. De flesta lägenheter har balkong mot husets innergård och är ettor och tvåor, men det byggs också cirka 20 fyror. Bostäderna är på 31-96 kvadratmeter. Utanför huset byggs ett parkeringsgarage i två plan. Inflyttning planeras till 2020.

Samtliga lägenheter kommer att förmedlas via Bostadsförmedlingen.

Huge Fastigheter AB är ett av Sveriges största kommunala fastighetsbolag – ägare är Huddinge kommun. Med människa och miljö i fokus äger, utvecklar och förvaltar vi bostäder och olika typer av kommunala och kommersiella lokaler, allt från skolor till frilufts- och idrottsanläggningar och köpcentrum. Huge har 255 anställda och omsätter cirka 1,4 miljarder kronor. Vår vision är att skapa livskraft i Huddinge.