Huge Fastigheters unika passivförskola klar för lek

Pressmeddelande   •   Okt 22, 2012 10:10 CEST

Nu står den klar, förskolan Sagoskogen, som Huge Fastigheter byggt i Västra Balingsnäs i Huddinge. Byggnaden är ovanlig på många sätt. Förskolan är ett energisnålt passivhus i två plan där barnen kan sova middag i det fria och leka i unikt designade träkojor på gården.

Genom att bygga förskolan i två plan utnyttjar man tomtytan bättre och barnen får mer plats att leka på. Dessutom är det energieffektivt.

– Mig veterligen är det den första kommunala förskolan som byggts i två plan i Huddinge, säger Ellinor de Gysser, projektledare på Huge.

Unika träkojor

Värmande höstsol, späda barnröster och clowner med färgglada ballonger fyllde gården kring förskolan Sagoskogen när den officiella invigningen ägde rum i slutet av september. Konstnärerna Beatrice Hansson och Maria Johansson har skapat en by på gården med unika träkojor. Två av kojorna är tillgänglighetsanpassade.

Som den första av tre likadana förskolor byggda som energisnåla passivhus, är Sagoskogen på många sätt ett föregångsprojekt som modifierats under den nära ett år långa byggperioden.

– Det mest fantastiska med bygget har varit själva samarbetet och dialogen mellan alla inblandade parter. Förskolans ledning och personal har också varit med i processen, berättar Ellinor de Gysser.

Middagsvila utomhus

Att även personalen fått säga sitt under byggtiden har bland annat resulterat i att de yngsta barnen kan ha middagsvila utomhus på en stor altan i ändamålsenliga sängar och sovsäckar. Förhoppningen är att det ska leda till friskare barn och mindre smittspridning. Husets arkitektur är anpassad till den pedagogiska idén, där barngrupperna har egna så kallade hemvisten som trygghetspunkt.

Att själva byggnaden är ett passivhus innebär att det främst värms upp av barnens och personalens kroppsvärme samt av hushållsmaskiner, belysning och solinstrålning.

– Huset är också väldigt tätt och många undrar om det inte uppstår problem med fukt då. Men när huset är riktigt tätt finns det inte heller någonstans där fukt kan komma in. All till- och frånluft är noga reglerad genom ventilationssystemet, berättar Ellinor de Gysser.

Ytterligare två förskolor till är planerade utifrån samma modell och byggandet av den som står näst i tur har redan påbörjats i Källbrink.

För mer information kontakta:

Ellinor de Gysser, projektledare på Huge Fastigheter AB

Tel: 08-535 329 91, e-post: ellinor.degysser@huge.se

Cristina Gonzalez Pons, kommunikatör och presskontakt

Tel: 08-535 329 76, 0761- 40 69 81, e-post: cristina.gonzalez.pons@huge.se

Huge Fastigheter AB är ett av Sveriges tio största kommunala fastighetsbolag – ägare är Huddinge kommun. Med människa och miljö i fokus äger, utvecklar och förvaltar vi bostäder och olika typer av kommunala och kommersiella lokaler, allt från skolor till frilufts- och idrottsanläggningar och köpcentrum. Huge har 270 anställda och omsätter cirka 1,3 miljarder kronor. Vår vision är att skapa livskraft i Huddinge.