Unga på dialogmöte med beslutsfattare. Foto: Emma Grann

Pressmeddelande -

Familjen Kamprads stiftelse och Stenbecks Stiftelse tar initiativ till Youth Up North – ett projekt för att stärka unga i glesbygd i Norrland

”Youth Up North” handlar om att stärka ungas inflytande och delaktighet för en levande lands­bygd där unga vill stanna kvar, och ha en aktiv roll för att utveckla kommunen och bidra i samhälls­utvecklingen.

Tre kommuner i Norrland har valts ut för att ingå i en mångårig satsning: Arjeplogs kommun, Bodens kommun och Dorotea kommun.

Satsningen drivs av föreningen Youth 2030 Movement och innebär att unga förverkligar idéer tillsammans med kommun, civilsamhälle och näringsliv, samtidigt som projektet verkar för att förtroendet för ungas kompetens, innovations- och drivkraft ökar.

– Ingvar Kamprad testamenterade hälften av sina privata tillgångar till Familjen Kamprads stiftelse med viljan att utveckla landsbygden i Norrland. Ingvar ville att hela vårt land ska leva. Sedan lång tid tillbaka sker en befolkningsomflyttning från landsbygd till storstads­regioner. Detta riskerar att exkludera de unga vuxna som stannar kvar i sin hembygd. Med den nya satsningen Youth Up North vill vi bidra till att fler unga bjuds in och aktivt deltar i att utveckla kommunen säger Lena Fritzén, verkställande ledamot på Familjen Kamprads stiftelse.

Knappt hälften av unga i Sverige upplever att de är inkluderade och behövs i samhället. Forskning visar att i många landsbygdskommuner flyttar de unga ut, de kvarvarande når i allt högre utsträckning pensionsåldern och kompetensförsörjningen blir ett problem enligt kunskaps­översikten ”Entreprenörskap för en levande landsbygd”.

- Det finns en urban norm i samhället som leder till att många unga som bor på landsbygd och glesbygd känner press på sig att flytta. Men vi ser en stolthet hos unga att bo på lands­bygden, en stolthet som vi vill stimulera! Vi är glada att stiftelserna gått in i mångårigt projekt där de verkligen satsar på unga i norra Sverige, långsiktigheten är en fantastisk möjlighet för fortlevnad av ungas delaktighet där de bor, säger Helena Forsgren, projektledare för Youth Up North i Umeå.

- Unga har rätt att få vara med och göra sina röster hörda i frågor som berör dem och i frågor av betydelse för samhället i stort. Samtidigt bör ungas perspektiv tas tillvara som en resurs i samhällsbygget. Många kommuner i Sverige strävar mot detta men vi tycker att det går för långsamt och vill därför snabba på utvecklingen. För Stenbecks Stiftelse är det särskilt viktigt att prioritera de barn och unga som sällan hörs, därför vill vi särskilt ge plattform för unga i Norrland, säger Sara Damber, verksamhetsansvarig på Stenbecks Stiftelse.

Familjen Kamprads stiftelse

Presskontakt, Anna Carlström, anna.carlstrom@familjenkampradsstiftelse.se, +46 72 54 34 700
Talesperson och verkställande ledamot, Lena Fritzén

Stenbecks Stiftelse