Detaljhandeln i Norrbottens län omsätter 17,2 miljarder kronor

Detaljhandeln i Norrbottens län

• Detaljhandeln i Norrbottens län omsatte 17,2 miljarder kronor under år 2018. Jämfört med år 2017 ökade omsättningen i länet med 1 procent.

• Störst omsättning i detaljhandeln i Norrbottens län år 2018 hade Luleå med 5,8 miljarder kronor, Piteå med 2,5 miljarder kronor och Haparanda med 2,1 miljarder kronor.

• Starkast utveckling i detaljhandeln i Norrbottens län år 2017/2018 hade Kalix och Övertorneå med en tillväxt om 5 procent, vilket motsvarar en ökning med 36 respektive 13 miljoner kronor.

Urval av händelser i detaljhandeln under året

På Storhedens handelsområde i Luleå öppnade Lager 157 en ny butik under hösten 2018, och Mio slog upp dörrarna till sin nordligaste butik hittills på samma handelsområde under sommaren 2019. Luleå fick i början av 2019 även tillskott i form av gymkedjan Inpuls, som öppnade i Strand Galleria, samt Only, som slog upp dörrarna i Smedjan Galleria. Sportkedjan Team Sportia stängde i Luleå under sommaren 2019 på grund av konkurs. På dagligvarufronten kan nämnas att Ica Nära Kallkällan i Luleå stängde i april 2019. Under samma period slog Myrorna igen på orten.

Detaljhandeln i Haparanda erfor två butiksnedläggningar i början av 2018, då Elgiganten stängde på Björka Handelsområde och även Intersport slog igen på orten. Stadium Outlet öppnade en butik i Haparanda under våren 2018. I gamla centrum i Kiruna öppnade Tempo under hösten 2018. I anslutning till Tempo öppnade även restaurangkedjan Pinchos under samma period. I Piteå öppnade matbutiken Iman Livs i Småstaden i slutet av 2018. Coop Konsum Malmberget i Gällivare stängde under sommaren 2019, på grund av den flytt av samhället som skett för att ge plats åt gruvbrytningen.

Detaljhandeln i Sverige

Den fysiska detaljhandeln i Sverige omsatte 674 miljarder kronor under år 2018, vilket innebar en ökning med 2 procent jämfört med år 2017. Den totala detaljhandelsförsäljningen i Sverige utgjordes år 2018 till 90 procent av butiksbunden handel och till 10 procent av e-handel.

Handeln i Sverige är en unik databas med nyckeltal för detaljhandelns storlek och utveckling i Sveriges län och kommuner. Handeln i Sverige produceras årligen av HUI Research och finansieras av Handelsrådet. Materialet finns tillgängligt för kostnadsfri nedladdning på www.handelnisverige.se.

För ytterligare information och kommentarer:

Rickard Johansson, Analytiker, HUI Research, 072-543 90 76, rickard.johansson@hui.se

Per Andersson, Analytiker, HUI Research, 070-320 09 14, per.andersson@hui.se

Pressbilder finns på www.hui.se/om-oss/press/bildbank

Regioner

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. HUI:s hemsida är www.hui.se.

Handelsrådets övergripande syfte är att stärka handelns konkurrenskraft och skapa goda villkor för företagens medarbetare. Ett led i detta är finansiering av forskning för att långsiktigt stärka och utveckla handelsnäringen, samt öka kunskapsöverföringen och interaktionen mellan akademi och praktik. Handelsrådets hemsida är www.handelsradet.nu.