Andreas Tagesson

Andreas Tagesson satsar på expanderande Hüllert Maskin

Andreas Tagesson är sedan mars i år operativ chef hos AB Hüllert Maskin i Vara. Han tillträder tjänsten samtidigt som Hüllerts försäljning av teleskoplastare ökar och företagets representation förstärks över hela landet.

AB Hüllert Maskin är generalagent för Merlo teleskoplastare och marknadsledare i Sverige för maskintypen. Under förra året slogs försäljningsrekord och efterfrågan är fortsatt stor, samtidigt som Merlo under 2017 lanserar flera nya och uppgraderade modellversioner.

I rollen som operativ chef tar Andreas Tagesson hand om den dagliga driften och är taggad inför ansvaret att nå de expansiva mål som företaget har:

– Teleskoplastarna är på stark frammarsch. Hüllert Maskin representerar det ledande alternativet med den starkaste serviceorganisationen. Den givna uppgiften för oss är att möta marknadens starka efterfrågan på bästa sätt, säger han.

Andreas Tagesson är 38 år gammal och har i grunden en civilingenjörsexamen från Chalmers som automotiveingenjör. Tidigare har han arbetat om projektledare hos Volvo Personvagnar och med utvecklingen av dieselmotorer hos Saab. Senast kommer han från det framgångsrika företaget Flexenclosure AB i Vara, som tillverkar och säljer prefabricerade datacenter och energilösningar för bland annat basstationer för mobiltelefoni. Anläggningarna säljs över hela världen.

– Med min tekniskt inriktade bakgrund känns det stimulerande att nu få arbeta med Merlos innovativa maskiner, samt att få ansvar för att vårda och utveckla Hüllert Maskins kundorienterade arbetssätt.

Tillträdet av operativ chef påverkar inte företagets ägarbild. AB Hüllert Maskins vd och ägare Nils-Gunnar Burge är kvar i sin roll som säljare av maskiner och som ambassadör för Hüllert Maskin och Merlo. Jakob Burge är nu etablerad som säljare i Göteborgsområdet och vice vd:n Lina Burge går inom kort på föräldraledighet.

FAKTA AB HÜLLERT MASKIN OCH MERLO, VÅREN 2017:

• AB Hüllert Maskin och Merlo är marknadsledande inom maskinsegmentet teleskoplastare. Av totalt 174 sålda teleskoplastare till bygg- och anläggningssektorn under 2016 visar Maskinleverantörernas statistik att 85 av dessa var Merlo (49 procent).
  • AB Hüllert Maskin har den starkaste organisationen för support och service av teleskoplastare. Totalt finns 40 servicepunkter spridda över hela Sverige, vilket representerar en 30-procentig förstärkning under de senaste 4-5 åren.
  • AB Hüllert Maskins övnings- och demofält vid huvudkontoret i Vara är en unik och mycket uppskattad resurs för provkörning och utbildning av teleskoplastarförare.
  • Merlo lanserar flera nya och uppgraderade modeller av teleskoplastare under 2017. Det gäller bland annat Merlos kompaktserie och uppgraderade och nya Roto-modeller. Nyheterna presenteras i samband med årets mässor, bland annat Maskinexpo 18-20 maj, Elmia Wood 7-10 juni, Borgeby Fältdagar i 28-29 juni, Load Up North 31/8 - 2/9 och på Elmia Park 26-28 september.
  • • För mer info: Andreas Tagesson har telefonnummer 0512-30 00 33.

• För ytterligare kommentarer, kontakta även Nils-Gunnar Burge 0512-30 00 31.