Utökat sortiment av HBX med handsåg, fanérsåg och ryggsåg.

Hultafors blir komplett leverantör av sågar: Lanserar flera nya modeller utvecklade med fokus på precision och kontroll.

När Hultafors för ett par år sedan påbörjade utveckling av handsågar var utgångspunkten att sågen ska vara effektiv, ha bra grepp och inte nypa. Efter en mycket lyckad lansering av handsågar under 2015 tar Hultafors nu ytterligare steg inom sågar och presenterar flera nya modeller som tillsammans bildar ett komplett sortiment.

”Vårt mål är att bli ledande även inom sågar och efter det positiva mottagandet av handsågen HBX kan vi nu stolt presentera även bågsågar, bågfilar och flera olika specialsågar”, säger Håkan Carlsson, Product Manager på Hultafors. ”Vi utökar också vårt sortiment med tre nya, kortare HBX-handsågar"

Red Dot award och unik testmaskin
Lanseringen av handsågarna för två år sedan resulterade bland annat i att den populära HBX-modellen belönades med det åtråvärda designpriset Red Dot award. Något som Håkan Carlsson menar är ett kvitto på att Hultafors jobbar på rätt sätt i sin målmedvetna satsning på sågar. ”När vi utvecklar och bygger sågar använder vi oss bland annat av en specialbyggd testmaskin i vilken våra sågar genomgår grundliga tester för att säkerställa maximal precision och kontroll”, säger han. ”En stor del av utvecklingsarbetet handlar om att skapa sågar som ger optimal ergonomi så att de ligger och känns rätt i handen. Det är en av nycklarna till att professionella hantverkare väljer våra produkter.” För att uppnå optimal precision och kontroll har Hultafors lagt stor vikt vid tandningen och pulverlackeringen av sågbladen. ”Till de mest avancerade modellerna använder vi en speciell tandslipning med 3-fas, vilket gör sågen extremt effektiv samtidigt som du får fina snitt utan flisning”, säger Håkan Carlsson. ”Genom att vi pulverlackerar sågbladet med ett miljövänligt vax minskar dessutom friktionen och risken för att sågen nyper.”

Robust bladskydd med unik design
HBX-sågarna är utrustade med ett robust bladskydd. Det kraftiga bladskyddet har en unik design med smart snabbkoppling som gör att man snabbt och enkelt kan knäppa av och på skyddet. Hultafors kompletta sortiment innefattar nu handsågar i flera olika utföranden, bågsågar, bågfilar och olika specialsågar för sågning i de flesta material, inklusive metall, betong, trä, gips och plast. De nya sågmodellerna finns tillgängliga under september 2017.

För ytterligare information kontakta:
Håkan Carlsson, Product Manager på Hultafors Group,
+46 (0)33 723 74 31, hakan.carlsson@hultaforsgroup.com

För marknadsföringsfrågor kontakta:
Jessica Berggren, Marknadsansvarig på Hultafors Group Sverige AB,
+46 (0)33 23 74 29, +46 (0)70 282 30 41, jessica.berggren@hultaforsgroup.com

Bilder finner du på länken: http://hultaforsgroup.resolutmrm.com/
Användarnamn: prhultafors
Lösenord: tools
Klicka på Media Bank/Search/Folders/5.Press Photos/Hultafors Tools/2014/Handsaws

Hultafors Group Sverige AB består av varumärkena Snickers Workwear, Wibe LaddersFEIN och Hultafors. Tillsammans bildar de en unik produktfamilj för hantverkare som vill ha produkter de kan lita på. Hultafors Group har 690 anställda och försäljning på över 40 marknader över hela världen. www.hultaforsgoup.com.