Jakten på det perfekta hammarslaget

Hultafors och HiQ på jakt efter det perfekta hammarslaget

Med modern teknik kan man även förbättra och förenkla de mest analoga aktiviteter. Tillsammans med HiQ har Hultafors påbörjat jakten på det perfekta hammarslaget.

– Vi tycker det är spännande att använda ny teknik i utvecklingen av nya produkter. Vi gör redan mycket tillsammans med hantverkarna, för att förstå oss på deras vardag och deras utmaningar, och det här är ännu ett sätt att göra deras yrkesliv betydligt behagligare, säger Linda Andrén, affärsområdeschef på Hultafors.

Det var på årets upplaga av Nordbygg, Nordens största byggmässa som Hultafors presenterade ”Jakten på det perfekta hammarslaget” där HiQ skapat den tekniska lösningen.

– Syftet med testet var att ta hitta den mest skonsamma hammarslagtekniken för olika arbetssituationer, samt att konstruera hammare som ytterligare hjälper till att förebygga skador och förbättra hantverkares vardag och hälsa, säger Patrik Sahlsten, vice vd på HiQ Göteborg.

Tack vare samarbete med en arbetsterapeut, en egenskapad programvara och en sensor som mäter vibrationer 3 200 gånger per sekund fick hantverkarna jämföra olika hammare och se vilken som passade just deras stil och teknik bäst.

– Det är häftigt att använda teknik på det här sättet i en värld som är väldigt analog, säger Maria Ågren, projektledare på HiQ Göteborg.

Arbetsterapeuten Oscar Puleo på Sportrehab i Göteborg:

– Vi vet att vibrationer är skadliga på längre sikt. Just skador på grund av vibrationer är en av de vanligaste anledningarna till arbetssjukdom inom industrin och bygg- och anläggning. Det är bland annat detta vi vill komma åt med att hitta den bästa tekniken och hammaren för ett långt och hälsosamt arbetsliv, säger han.

Om HiQ

HiQ är ett konsultbolag som använder teknik, design och kommunikation till att förenkla och förbättra människors liv. HiQs kompetens spänner över hela tech- och medielandskapet, från digital innovation och affärsutveckling av nya tjänster, affärsmodeller och upplevelser – till utveckling, implementering, paketering och marknadsföring.

Hultafors Group Sverige AB består av varumärkena Snickers Workwear, Wibe LaddersFEIN och Hultafors. Tillsammans bildar de en unik produktfamilj för hantverkare som vill ha produkter de kan lita på. Hultafors Group har 690 anställda och försäljning på över 40 marknader över hela världen. www.hultaforsgoup.com.