Trånga utrymmen är ingen match för nytt bräckjärn från Hultafors

Trånga utrymmen är ingen match för nytt bräckjärn från Hultafors

Nu kommer Hultafors med ett bräckjärn som passar särskilt bra när spiken sitter besvärligt till. – Vi fick önskemål från anläggare och snickare att de ville ha ett bräckjärn som var optimerat för trånga utrymmen. Samtidigt ville de behålla all den funktionalitet och hållbarhet som finns i våra andra bräckjärn, säger Håkan Carlsson, produktchef på Hultafors Group.

Som ett resultat har företaget adderat smarta spikutdragningsfunktioner till det bästsäljande bräckjärnet 109/25”. Med den nya modellen kan användaren enkelt nå långt in och under snäva utrymmen. Detta är möjligt tack vare den nya spikutdragningsfunktionen i mejseländan som, till skillnad från klysen, har en planare böjning i järnet. Att man kan använda båda ändarna innebär också att hantverkaren kan nyttja hela kobentes längd och därmed komma åt spik som sitter högt upp.

En annan fördel med det nya bräckjärnet, är att det är enkelt att nå spik som sitter nära golv- och väggvinklar. Det beror på att klon i mejseln är kort och därmed kommer närmare vinkeln.

Nedanför klon finns ytterligare en spikutdragningsfunktion i form av ett droppformat hål. – Det är en lösning som underlättar jobbet väsentligt. Du kan först använda spetsen för att lyfta upp spiken. Sedan kan du skifta grepp och stoppa in spiken i hålet och dra uppåt. På så sätt får man en utväxling som gör att man kan dra ut spiken i ett och samma moment, säger Gunnar Lönnberg, snickare på H:A: Bygg Entreprenad AB, som har testat bräckjärnet.

– Jag skulle säga att det här är ett helt nytt redskap, du kan använda det på så många fler ställen jämfört med ett traditionellt bräckjärn, menar han.

Förutom de nya spikutdragningsfunktionerna har det nya bräckjärnet alla fördelar som Hultafors andra bräckjärn – det har tunna ändar och breda slipade anläggningsytor för att sprida trycket och därmed minska risken för att lämna märken. Lägg därtill att det är tillverkat i ett härdat högkvalitativt stål som tål de tuffaste påfrestningarna.

Storlek: 625 mm

För mer information kontakta: Håkan Carlsson, produktchef på Hultafors Group, +46 (0)33 723 74 31, hakan.carlsson@hultaforsgroup.com

För marknadsfrågor kontakta: Jessica Berggren, marknadsachef på Hultafors Group Sverige AB, +46 (0)33 23 74 29, +46 (0)70 282 30 41 jessica.berggren@hultaforsgroup.com

Bilder finner du på länken: http://hultaforsgroup.resolutmrm.com
Användarnamn: prhultafors
Lösenord: tools
Klicka på Media Bank/List/ Folders/4.PRESS/ Hultafors Tools

Hultafors Group består av varumärkena Snickers Workwear, Wibe Ladders och Hultafors. Tillsammans bildar de en unik produktfamilj för hantverkare som vill ha produkter de kan lita på. Hultafors Group har 650 anställda och försäljning på över 40 marknader över hela världen. www.hultaforsgoup.com.