Bara 28 av 158 granskade kommuner informerar om tillgängliga sportlovsaktiviteter

En ny granskning av sportlovsaktiviteterna i våra svenska kommuner visar att de borde bli bättre på att informera om aktiviteter som är tillgängliga för personer med funktionsnedsättning. Samtidigt har många med funktionsnedsättning svårt att ägna sig åt fritidsaktiviteter på det sätt som de vill.

– Barn med funktionsnedsättning måste få möjlighet att aktivera sig under sportlovsveckan precis som deras jämnåriga. Vi vill se en förbättring så att alla kan få rätt till ett bra liv, säger Jonatan Arenius, tillgänglighetsansvarig på Humana.

Under vecka 7 – 9 har Humana granskat hemsidorna hos alla de kommuner som haft sportlov, Stockholm undantaget. Resultatet är nedslående. Merparten av de 158 kommunerna informerar om aktiviteter men bara 28 av dem, cirka en sjättedel, informerar om vilka som är tillgängliga för den som har en funktionsnedsättning. I många fall är det en liten minoritet av aktiviteterna som är tydligt flaggade vad gäller tillgänglighet.

Resultaten innebär att många barn med funktionsnedsättning kan få svårt att uppleva ett aktivt sportlov tillsammans med släkt eller vänner. Ohälsa är tio gånger vanligare bland personer med funktionsnedsättning jämfört med den övriga befolkningen, enligt Statens folkhälsoinstitut. I en undersökning som Humana genomförde förra året, där över 900 personer med funktionsnedsättning deltog, framgick att fyra av tio med funktionsnedsättning upplevde att de inte kan motionera i den utsträckning de vill. Nästan lika många tyckte inte att de har tillräcklig möjlighet att utöva fritidsintressen.

– Tillgänglighetsanpassade aktiviteter ger inte bara fler möjlighet att ha ett aktivt sportlov, utan bidrar också till att förbättra hälsan för en stor grupp människor. I många fall är det föreningar som står för sportlovsaktiviteterna. Kommunerna bör driva på för att fler aktiviteter ska bli tillgängliga och att det ska finnas information om dem, säger Jonatan.

Ett bra exempel är Uppsala kommun som genom Kubik fritid visar på vad som är tillgängligt genom ett antal mer eller mindre vedeertagna symboler.

Granskningen av hemsidorna har gjorts löpande under vecka 7 – 9. Kontakta Jonatan Arenius för kommunvisa svar. Undersökningen där över 900 brukare har deltagit finns på: www.humana.se

Jonatan Arenius, tillgänglighetsansvarig
E-post: jonatan.arenius@humana.se

• tillgänglighet