Från kritik till höga betyg för äldreboende i Kungsbacka

Förra året fick äldreboende Blåvingevägen kritik på flera punkter av Kungsbacka kommun. Sedan dess har medarbetarna lagt kraft på att förbättra verksamheten. En fördjupad analys av Socialstyrelsens öppna jämförelser som publiceras idag visar att arbetet burit frukt. På flera punkter har boendet fått bättre omdömen jämfört med förra året och den sammantagna nöjdheten ligger över riksgenomsnittet.

– Vi som arbetar på boendet är oerhört glada över att våra åtgärder har haft effekt. Stort fokus har lagts på att de boende ska känna att personalen är tillgänglig när de känner behov, och här ser vi en tydlig förbättring. Nu jobbar vi vidare för att förbättra de områden där vi ännu inte har högsta betyg, säger Karin Kling Alfredsson, verksamhetschef på Blåvingevägen 33.

Baserat på Socialstyrelsens årliga undersökning öppna jämförelser, där enkäter skickas ut till alla äldre över 65 år med hemtjänst eller som bor i särskilt boende, har Humana gjort en egen analys av hur äldreboende Blåvingevägen 33 i Vallda uppfattas. Resultaten visar på förbättringar inom flera områden och den sammantagna nöjdheten ligger över riksgenomsnittet.

Förra året fick boendet kritik av Kungsbacka kommun. På en rad punkter får nu Blåvingevägen 33 höga betyg av de boende. Bland framstegen syns bland annat att fler upplever att de kan påverka vilka tider de kan få hjälp, att personalen har tillräckligt med tid och att det är lätt att få kontakt med personalen när det finns behov.

– Tillsammans har vi i personalen arbetat hårt för att göra äldreboendet ännu bättre, och Socialstyrelsens undersökning är ett kvitto på att det gett resultat. Inga många fall handlar det om små förändringar som gör stor skillnad i vardagen. En punkt där vi vill bli ännu bättre är information om vart de boende kan vända sig om de har synpunkter på äldreboendet, säger Karin Kling Alfredsson.

För mer information kontakta Humana:
Karin Kling Alfredsson, verksamhetschef Blåvingevägen 33
E-post: karin.klingalfredsson@humana.se

• humana
  • äldreomsorg
  • äldreboende
  • blåvingevägen

• Västra Götaland

Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har 16 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge och Finland som utför omsorgstjänster till över 8 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”.