Pressinbjudan: Bred kritik mot förändrad assistansersättning

Imorgon fredag presenterar Humana sin sammanställning av remissvaren i den aktuella assistansersättningsutredningen. Sammanställningen visar på en omfattande kritik mot slutsatserna i utredningen, inte minst vad gäller den grundläggande analysen.

- För alla personer som är beroende av personlig assistans för att vardagen ska fungera är denna utredning undermålig. Personlig assistans är värd en bättre utredning. Att utredningen saknat förutsättningar att göra en mer kvalitativ genomgång av hur assistansen fungerar eller hur brukare och anställda påverkas av förslagen är inte acceptabelt, säger Harald Wessman, vd för Humanas assistansverksamhet.

Välkommen till en genomgång av Humanas sammanställning av remissvaren.
Tid: 5:e september kl 8.30, frukost serveras från kl 8.00.
Plats: Humanas kontor, Warfvinges väg 39, 7tr, Kungsholmen. T-bana Stadshagen.
Anmälan sker via mejl till frida.ganshed@humana.se

Assistansersättningsutredningen (SOU 2014:9) lämnade sitt betänkande i våras och remisstiden löpte ut i slutet av juni. Humana har under sommaren gått igenom samtliga 75 remissvar.

• assistansutredningen
  • assistansersättning

Humana är Sveriges största företag inom personlig assistans och individ- och familjeomsorg. Vi är en kvalitetsaktör inom äldreomsorg och LSS-boenden samt har skola för elever med funktionsnedsättning. Vi är 12 000 medarbetare i Sverige och Norge som arbetar efter samma vision. Alla har rätt till ett bra liv.