Sluta urholka rättigheterna för de med autism

Den andra april uppmärksammas internationella autismdagen världen över. Dagen handlar om att skapa medvetenhet, men också att förändra attityder som ligger till grund för diskriminering. Ungefär en av hundra har en diagnos inom autismspektrum, ett samlingsnamn för funktionsnedsättningar som bland annat rör förmåga till socialt samspel och kommunikation med andra. Det skulle innebära nästan hundra tusen i Sverige. Många fler än de som har diagnosen berörs, särskilt anhöriga.

Den som har någon form av autism kan få personlig assistans. Personen som ger hjälp måste ofta ha kunskap om hur funktionsnedsättningen tar sig uttryck i olika situationer, ha så kallade ingående kunskaper. För att samspelet ska fungera krävs till exempel kunskap om vad olika begrepp betyder för den enskilde individen. I den juridiska årsbok som vi presenterar idag visar vi att Försäkringskassan genom sin tolkning bidrar till att urholka rätten till stöd för personer med autism. Myndigheten ger inte längre rätt till assistans för behov som kräver att personen som ger stöd har ingående kunskaper. Det innebär att många personer med autism inte längre anses ha rätt till personlig assistans, eftersom det saknas ett fysiskt funktionshinder som medför ett praktiskt hjälpbehov. Förändringen innebär att personer med autism får svårare att få hjälp.

Detta får stora konsekvenser eftersom det radikalt minskar personer med autisms möjlighet att leva som andra. Tolkningen innebär ett direkt frånsteg från lagtexten, samtidigt som det får direkt motsatt effekt till lagstiftarens syfte – att införandet av en definition av personlig assistans inte får innebära att en grupp som hittills har beviljats assistans ska fråntas den möjligheten.

Det anmärkningsvärda är att Försäkringskassans agerande inte beror på att våra politiker ändrat lagen. Den lagstiftning som ger personer med olika behov rätt till assistans har ett starkt stöd bland riksdagspartierna. I praktiken går utvecklingen i en annan riktning, det har blivit svårare att få assistans. Detta gäller heller inte bara autism. Utvecklingen är tydlig, avslagen på ansökningar om assistans har blivit fler.

I år är det supervalår. Vår uppmaning till ledamöterna i socialutskottet är att utnyttja den tid som är kvar fram till valet till att vidta åtgärder så myndigheternas tillämpning av lagen bidrar till att ge alla med autism rätt till ett bra liv. Autismdagen handlar om att höja kunskaper och bekämpa fördomar. Det är viktigt, men utgångspunkten måste ändå vara att de med autism får den hjälp de behöver för att leva sitt liv som andra.

Josefin Mikaelsson, jurist på Humana och mamma till Thomas som har autism, utvecklingsstörning och epilepsi

Mer info:Jonatan Arenius
jonatan.arenius@humana.se

Humana är Sveriges största företag inom personlig assistans. Våra övriga verksamheter är LSS-boenden, äldreomsorg, hemtjänst, individ- och familjeomsorg samt skola för elever med funktionsnedsättning. Vi är 12 000 medarbetare över hela landet som arbetar efter samma vision. Alla har rätt till ett bra liv.