Humlegården deltar i Open House 2017

Humlegården är återigen stolt partner till arkitekturfestivalen Open House Stockholm, som går av stapeln den 6–8 oktober 2017. Den internationella festivalen grundades i London 1992 och finns idag i 35 städer runtom i världen. Genom sin medverkan vill Humlegården bidra till ett ökat intresse för arkitektur och stadsbyggnad, och ge stockholmarna möjlighet att upptäcka historien bakom flera av bolagets fastigheter i innerstaden.

Som en långsiktig fastighetsägare ser Humlegården en direkt koppling mellan god arkitektur, hållbarhet och lönsamhet. Ett lyckat samspel mellan form, funktion, hållbarhet och ekonomi resulterar i byggnader av hög kvalitet som både bidrar till staden, är flexibla i sitt användningsområde och har en lång livslängd. I arbetet med att bevara och utveckla fastigheterna görs inget avkall på kvalitén. De ska berika stadsrummet och vara hållbara ur flera synvinklar: ett miljömässigt-, estetiskt-, socialt- och lönsamhetsmässigt perspektiv. I flera av bolagets fastigheter återfinns exempel där man renoverat med varsam hand samtidigt som byggnaderna också anpassats för att klara dagens krav på hållbarhet och funktionalitet.

Grundare av den ideella föreningen Open House Stockholm är Samhällsbyggarna, Samhällsbyggnadslänken, Stockholms Arkitektförening och Stockholms Byggnadsförening. Humlegården är partner i arkitekturfestivalen och deltar genom flera arrangemang. Att få uppleva några av Humlegårdens byggnader från insidan, och lära sig mer om dess historia och arkitektur var mycket uppskattat bland besökarna som deltog i Open House då festivalen hade Sverigepremiär 2016.

Vi fick en fantastisk respons under förra årets upplaga av Open House, då omkring 600 personer deltog i våra arrangemang. Festivalen bjöd på flera intressanta möten och samtal om arkitektur. Det är tydligt att det är många som delar vår passion för ämnet. Vi hoppas på ett stort intresse för Open House även i år, säger Madeleine Castenvik Holt, marknad- och kommunikationschef på Humlegården.

Upptäck staden genom stadsvandring
Liksom förra året kommer Humlegården att bjuda på stadsvandringar som presenterar några av stadens mest spännande byggnader. Dessa stadsvandringar genomförs i samarbete med guiden och skådespelaren Mike Anderson. Här får man upptäcka Birger Jarlsgatan och de intilliggande kvarteren samt flera fastigheter och intressanta platser i området kring Humlegården. Den som önskar kan också lära sig mer om Blasieholmen, där turen inleds på Blasieholmstorg och avslutas vid Berzeli Park. Det erbjuds även en guidad visning av fastigheten T-House vid Engelbrektsplan 1, strax intill Humlegården.

Öppet hus i anrika T-House
Under fredag och lördag öppnas portarna till den storslagna entréhallen i T-House som då är öppen för allmänheten. Det ståtliga jugendhuset uppfördes 1907-1910 på uppdrag av Svenska Livförsäkringsanstalten Trygg, arkitekt var Erik Lallerstedt (1864-1955). Interiört bjuds besökaren på en vacker entréhall i marmor och glaserat kakel. Namnet T-House har funnits med ända sedan husets uppförande, då arkitekten själv kallade fastigheten ”Trygg-House” och bokstaven ”T” går igen i dekor såväl invändigt som utvändigt.

För mer information om Humlegårdens fokus på arkitektur, och programmet under Open House Stockholm, besök vår hemsida. Festivalens kompletta program och mer information om organisationen bakom Open House Stockholm finns på https://www.openhousestockholm.se/.

• open house
  • open house stockholm