Humlegården erhåller BREEAM In-Use Excellent för Swedbank HQ

Humlegården Fastigheter har erhållit betyget Excellent enligt miljöcertifieringen BREEAM In-Use för fastigheten Cirkusängen 6 (tillika Swedbanks HQ) i Sundbyberg. Det är första gången en svensk kontorsfastighet erhåller betyget Excellent för både förvaltning och byggnad.

Fastigheten Cirkusängen på Landsvägen 40 i Sundbyberg blev under våren 2014 adressen för Swedbanks nya huvudkontor. Byggnaden, som är 45 500 kvadratmeter stor, är ritad av den danska arkitektbyrån 3XN och skräddarsydd specifikt för Swedbank utifrån bolagets värderingar – öppenhet, enkelhet och omtanke. I byggprocessen ställdes högra krav vad gäller energieffektivitet, styrsystem och uppföljning. Nu har fastigheten certifierats enligt BREEAM In-Use och för första gången i Sverige har en kontorsfastighet uppnått den näst högsta nivån, Excellent, i både förvaltning och byggnad.

Miljöcertifieringar centralt i strategin
Humlegårdens långsiktiga mål är att miljöcertifiera samtliga förvaltningsfastigheter i beståndet. Detta för att möta intressenternas krav och förväntningar, minska vår miljö- och klimatpåverkan, minska riskerna, öka värdet och för att få bättre lånevillkor. Certifieringarna är ett bra verktyg för att skapa en långsiktig förvaltning och tydlig målstyrning. Samtidigt förbättras även fastigheternas miljöprestanda. Även de nyproducerade fastigheterna miljöcertifieras enligt högsta möjliga miljöklass.

Certifieringen påverkar både byggnaden och hyresgästerna eftersom förvaltningen är utgångspunkt för certifieringen och olika typer av energi- och miljöförbättrande åtgärder genomförs i fastigheten. Det kan handla om installation av rörelsestyrda belysningssystem, anläggning av grönytor och planteringar, utveckling av miljörum för avfallshantering, utökning av andelen cykelparkeringar och omhändertagande av dagvatten. För att uppnå målen utvecklas tydliga handlingsplaner för varje fastighet.

God kunddialog viktig framgångsfaktor
I arbetet med att miljöcertifiera fastigheten enligt BREEAM In-Use har Humlegården arbetat målmedvetet med att förbättra rutinerna och skapa en smidig arbetsprocess. En nyckel är betydelsen av en god kunddialog. Tillsammans med Swedbank genomförs kontinuerliga driftmöten, miljöuppföljningar och man har även utarbetat en väl fungerande förvaltningsplan.

- Certifieringen är ett kvitto på att vårt målinriktade arbete för att hålla högsta nivå när det gäller energi- och miljömässiga aspekter går att kombinera med en unik arkitektur. Det är också ett bevis på att vi lyckats bibehålla en hög ambitionsnivå i hållbarhetsarbetet när den nyproducerade fastigheten har övergått till att förvaltas. För Humlegården innebär miljöcertifieringarna ett startskott för ett kontinuerligt förbättringsarbete avseende drift och förvaltning, där ambitionen för hållbarhetsarbetet höjs steg för steg, säger Mattias Svensson, Chef för Hållbar utveckling på Humlegården Fastigheter.

För mer information:

Om Swedbank HQ
Byggnaden har erhållit flera utmärkelser, däribland Årets EU GreenBuilding (2014), Good design is Good business (2015) samt International Architecture Awards (2017). Se filmen om Swedbank HQ i Sundbyberg, där vi får följa projektet från första skiss, via byggprocessen till invigningen av det färdiga huset. Här beskrivs byggnadens arkitektur och hur den samspelar med bankens värdegrund och varumärke. Se filmen här

Om BREEAM
BREEAM (BRE Environmental Assessment Method) är ett miljöcertifieringssystem från Storbritannien, utvecklat och administrerat av the Building Research Establishment (BRE). Det är det mest spridda av de internationella systemen i Europa och har anpassats till svenska förhållanden av Sweden Green Building Council. Läs mer här

• Fastigheter, fastighetsförvaltning

Mattias Svensson