Humlegården stolt partner i första upplagan av arkitekturfestivalen Open House Stockholm

”Vi älskar arkitektur!” Det är budskapet i kampanjen där Humlegården presenterar sitt engagemang i Open House, som den 7-8 oktober 2016 har premiär i Sverige. Den internationella festivalen grundades i London 1992 och finns idag i över 30 städer runtom i världen. För Humlegården är ämnet centralt. Med arkitektur som en del av affärsidén tas ämnet på största allvar, och ses som en förutsättning för lönsamhet och hållbarhet. Genom sin medverkan vill Humlegården bidra till ett ökat intresse för arkitektur och stadsbyggnad, och visa hur affärsidén omsätts i praktiken.

Ett lyckat samspel mellan form, funktion, hållbarhet och ekonomi resulterar i byggnader av hög kvalitét som både bidrar till staden, är flexibla i sitt användningsområde och har en lång livslängd. Som en långsiktig fastighetsägare ser Humlegården en direkt koppling mellan god arkitektur, hållbarhet och lönsamhet. I arbetet med att bevara och utveckla fastigheterna görs inget avkall på kvalitén. Det ska berika stadsrummet och vara hållbart både ur flera synvinklar: ett miljömässigt-, estetiskt-, socialt- och lönsamhetsmässigt perspektiv.

– Uttrycket ”hållbar avkastning” definierar det vi ser som målet med vår affärsidé. Där långsiktigheten kombineras med ett fokus på arkitektur, hållbarhet, innovation och service. Det sätter också vårt arbete inom ämnet arkitektur i ett tydligt sammanhang, säger Anna-Karin Hag, Tf VD samt Ekonomi- och finanschef på Humlegården Fastigheter.

Guidade turer visar en kombination av bevarad arkitektur och moderna kontor

Under Open House kommer Humlegården att arrangera flertalet stadsvandringar och allmänheten bjuds också in till tre fastigheter. T-House, beläget vid Engelbrektsplan bjuder på dramatiserade visningar och entréhallen är öppen för besök under både fredag och lördag. T-House uppfördes 1907-1910 på uppdrag av Svenska Lifförsäkringsanstalten Trygg. Arkitekt var professor Erik Lallerstedt (1864-1955).

Ett stenkast därifrån, på Birger Jarlsgatan 25, öppnas också dörrarna till en vacker byggnad som varit en del av Stockholms gatuvy sedan 1904. Arkitekter var Hagström & Ekman, som står bakom ett stort antal jugendhus i Stockholm. Under Open House visar två av fastighetens hyresgäster, Stockholms Handelskammare och JLL, sina lokaler för allmänheten genom guidade visningar under fredagen.

Det tredje utställningsobjektet är mer samtida. Swedbanks HQ i Sundbyberg, ritat av den välrenommerade danska arkitektfirman 3XN, slog upp sina portar så sent som 2014. Även här bjuds det på guidade visningar under fredag och lördag och man kan också se en film som berättar om projektet, från första brief till inflyttning.

– Vi äger både nya och äldre fastigheter. Med de äldre byggnaderna följer ett ansvar att värna om de ursprungliga detaljerna samtidigt som de måste klara de krav som ställs på en modern arbetsplats. T-House och Birger Jarlsgatan 25 är goda exempel på hur man kan balansera detta. Det är ståtliga byggnader som många Stockholmare har en relation till, säger Anna-Karin. Vi är också glada över att få visa Swedbanks HQ. Ett toppmodernt kontor i världsklass, en arkitektonisk pärla man inte får missa, menar Anna-Karin Hag.

För mer information om Humlegårdens fokus på arkitektur, och programmet under Open House, besök https://humlegarden.se/arkitektur. Festivalens kompletta program och mer information om organisationen bakom Open House Stockholm finns på https://www.openhousestockholm.se/.

• stadsvandring
  • arkitektur